Et nyt årsregnskab fra Arla viser, at Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber pr. kg ejermælk – var på 2,96 kroner i 2021, sammenlignet med 2,72 kroner i 2020. Det svarer til en stigning på små 10 procent på et år.

Men faktisk er stigningen endnu bedre, hvis man måler i forhold til indtjeningen i januar 2022. Her lå indtjeningen nemlig på 3,13 kroner pr. kg. ejermælk, lød det med begejstring fra Arla Foods' CEO, Peder Tuborgh, under et onlinemøde, hvor resultaterne blev præsenteret.

Arla-koncernens samlede omsætning steg sidste år med 5,6 procent til 83 milliarder kroner, og efterbetalingen til mælkeproducenterne lander nok på cirka to tredjedele af årets overskud. Det er omkring 1,5 eurocent pr. kg. mælk – eller hvad der svarer til 11,2 øre pr. kg.

Gennem hele 2021 var Arlas andelshavere fortsat udfordret af stigende omkostninger og yderligere krav til deres gårde, lød det under præsentationen.

Hårdt år for gårdene

- 2021 var et hårdt år for gårdene, og både vores andelshavere og virksomheden blev påvirket af de fortsatte konsekvenser af pandemien og af hastigt stigende produktionsomkostninger, påpegede Arla Foods' bestyrelsesformand, Jan Toft Nørgaard.

- Derfor, fortsatte han, er jeg stolt over, at vores virksomhed har været i stand til at levere en Arla-indtjening, der placerer Arla blandt markedslederne i Europa, og som understøtter vores andelshavere.

I 2021 oversteg detailsalget forventningerne. Arla imødekom forbrugernes store efterspørgsel efter mejeriprodukter, og Arlas strategiske brands leverede en volumendrevet salgsvækst på 4,5 procent.

Regnskaber