En griseringsaftale fritager for krav om GPS

Køres der udelukkende grise mellem besætninger med leveringserklæringer, behøver man ikke længere at have GPS på vognen. Ifølge Svineproduktion.dk er undtagelsen gældende fra torsdag den 22. april.

Siden 2018 har det været et krav, at de producenter, der selv flytter dyr mellem bedriften, og sælger/modtager af for eksempel slagtegrise eller smågrise, skal have installeret GPS.

Det skyldes, at branchen ønsker fuld sporbarhed på alle grise – også dem, der ikke er underlagt kravene fra Danish Transportstandard. Den eneste undtagelse er dem, der udelukkende flytter grise mellem egne CHR-numre – de behøver ikke have GPS installeret.

Det krav er imidlertid nu blevet ændret pr. 22. april for besætninger med leveringserklæring. Det oplyser Svineproduktion.dk.

Dobbeltkontrol fjernes

- Siden styregruppen bag Danish-ordningen i 2018 besluttede kravet om GPS, har vi fra Danish-ordningens side ladet implementeringen foregå i et tempo, så alle kunne nå at få installeret GPS. Nu gør vi status og styregruppen har samtidigt besluttet, at dem, der udelukkende kører grise mellem besætninger med leveringserklæring, ikke behøver at levere GPS-data. De flytninger er jo dokumenteret i erklæringen, så den dobbeltkontrol fjerner vi, udtaler kvalitetschef for Danish, Asger Kjær Nielsen til Svineproduktion.dk.

Asger Kjær Nielsen understreger samtidigt, at alle andre flytninger kræver, at der sendes GPS-data.

De to eneste undtagelser for kravet om GPS er nu, at man udelukkende kører grise mellem egne CHR-numre og/eller udelukkende flytter grise mellem besætninger med leveringserklæringer (griseringsaftaler).

Læs også

Danish Crown fastholder grisenoteringen
Den frivillige vej til ammoniakreduktion
Flokbehandling og tilbageholdelsestid i fokus ved kontrol
Foderfirma ser E-vitaminmangel hos fravænningsgrise
Brasiliens forbrug af svinekød steg med 17 procent på fem år
Stærk eksport til Asien: Danish Crown hæver notering med 20 øre