Ubemærket har græsukrudtet væselhale spredt sig i overraskende mange marker. – Men modsat agerrævehale og rajgræsser, der tydeligt ses over kornet før høst, så bemærker man ikke væselhale ved et kig ud over kornmarken, fortæller planteavler Henrik Buck.
Alle podcasts her er fremstillet ved hjælp af kunstig intelligens – både lyd og manuskript. Indholdet bygger på Effektivt Landbrugs egne artikler og er redaktionelt gennemgået.
Dagens avis
Nyeste afsnit
3. oktober 2026
9 min · 2. oktober
Ny gødskningslov rammer markplaner, jurister kritiserer stop for grisestalde, og Danish Crown varsler en stor organisationsændring.
Prøv selv at finde væselhale i denne hvedemark - der er meget. Men væselhale overses let i farten og kan i al ubemærkethed brede sig i vintersæden til et kæmpeproblem.
Nyspiret væselhale er her fundet i mandags i Henrik Bucks hvedestubmark. I denne mark blev der også set væselhale sidste år. Da der skal være sukkerroer i 2022 vil stubmarken nu blive sprøjtet med glyphosat.
- Som mangeårig frøavler af blandt andet engrapgræs er jeg meget omhyggelig med at holde mine marker fri for græsukrudt - så vidt det overhovedet kan lade sig gøre, fortæller Henrik Buck på Midtsjælland. Fotos: Jørgen P. Jensen
Henrik Buck tester her i mandags om det bagved liggende radisefrø er klar til at blive tærsket.
- Det kan være virkelig svært at få tærsket radisefrøene ud af skulperne. Men heldigvis har radiseplanterne ligget på skår i uafbrudt tørt og varmt vejr, fastslår Henrik Buck og går i gang med at tærske det skårlagte frø.