I en rundspørge, som organisationen Danske Vognmænd har gennemført blandt DTL’s (brancheforeningen Dansk Transport og Logistik, red.) medlemmer, svarer over halvdelen af de vognmænd, som søger folk, at det er meget svært at rekruttere nye. 40 procent svarer, at det er umuligt.

Og manglen på chauffører koster virksomhederne dyrt. Således svarer to ud af tre, at de har måttet takke nej til ordrer, fordi de ikke har kunnet skaffe folk.

Knapt halvdelen har helt opgivet eller udskudt investeringer i nyt udstyr, fordi der ikke har været chauffører til at betjene det. Andre transportvirksomheder har forsøgt at afhjælpe problemet ved at købe andre vognmænd ind til transportopgaverne.

Mangler erfarne folk

Et af de transportfirmaer, der oplever problemet, er Universal Transport A/S i Vejle melder driftschef Jens Birkegaard, at firmaet er ligeså ramt som andre i branchen.

- Det er svært at finde chauffører med de rigtige kompetencer. Der er stadig folk derude, men de er urutinerede. Vi skal så bruge noget tid på at få dem lært op. Vi har nogle stykker, som vi kører sidemandsoplæring med. De får en mentor, så de har en at ringe til, når de har noget at spørge om. Vi bruger mere tid på den slags, end vi gjorde tidligere. De nye folk bruger også længere tid med mentorerne end før, siger han ifølge DTL´s hjemmeside.

Ikke kun i Danmark

Coronaen har efterhånden sluppet sit tag mange steder i verden, og med gang i økonomien flere steder, stiger behovet for at få transporteret varer rundt.

Derfor er det langtfra kun i Danmark, at chaufførmanglen er udbredt. I den seneste tid har især historier om varemangel og brændstofmangel i Storbritannien fyldt i nyhederne, hvor eksperter vurder, at både corona og brexit har haft en indflydelse på situationen.