Krigen i Ukraine har som bekendt ikke kun haft betydning på slagmarken, i nærområdet eller i butikkerne.

På grund af de høje energipriser valgte gødningsgiganten Yara i begyndelsen af marts at lukke produktionen på to af de fabrikker, der producerer handelsgødning, hvilket resulterede i, at Yaras produktion på området faldt med 45 procent.

Men det til trods er det stadig muligt at få gang i sprøjterne ude på de danske marker. Det kan Benni Knudsen, BBK Maskinstation, tale med om.

- Lige nu går vi og kigger på, hvad der både sker med kornpriserne, men også med gødningspriserne. Omkring gødningen kan der være lidt udfordringer med at få fat i tingene, og det kræver større planlægning, siger Benni Knudsen til LandbrugØst.

Helt skidt er situationen dog heller ikke.

- Vi kan sagtens få tingene til at fungere fint. Lige for tiden kører jeg netop og laver nogle sprøjteopgaver, siger han.

Ingen konklusion på overvejelser

Faktisk har Benni Knudsen haft så travlt, at det har været svært for nærværende avis at få aftalt et besøg. Og der er formentlig ikke udsigt til, at det ændrer sig foreløbig.

- Jeg tror, at sommeren bliver meget travl, lidt ligesom den plejer at være. Om lidt skal jeg ud at hjælpe med at presse og wrappe, så er vi i gang. Der bliver nok at se til, lyder det fra maskinstationsejeren, der har til huse uden for Jægerspris.

Sidst, vi var på besøg hos Benni Knudsen, var i 2021, hvor han fortalte, at han gik og havde nogle overvejelser om fremtiden, blandt andet for at få et større fokus på økologi. Der er dog ikke nogen konklusion på overvejelserne.

- Vi undersøger stadig markedet. Vi har ikke lagt os helt fast på, hvilken vej vi skal gå. Men jeg er begyndt at køre ud som vikar, specielt i de perioder, hvor der ikke er så travlt, lyder det fra Benni Knudsen.

Han tilføjer, at der både er tale om entreprenør-, men også maskinføreropgaver.