Der sker spændende ting og sager hos JJ Skovservice, både arbejdsmæssigt, men også internt i virksomheden. Vi har været på besøg.
Han styrer selv maskineriet, Jens Johansen. I over 30 år har han været primus motor bag JJ Skovservice, der har base i St. Heddinge, men som laver projekter over et pænt geografisk område i den del af Sjælland.
Sådan har det i hvert fald været ofte, og det er det også, da vi denne dag har lagt vejen forbi på en grund udenfor Faxe, hvor Jens Johansen og en kollega er i gang med at fælde og fræse nogle træer fra en privat grund.
Og det er en af de mest typiske opgaver, som JJ Skovservice står for, fortæller Jens Johansen.
- Vi har lavet en del træfældning for private som for eksempel her, men vi passer også fem slotshaver for Slots- og Ejendomsstyrelsen. Det er blandt andet i Fredensborg, Frederiksborg, Søndervang og Frederiksberg Have, Og så fælder vi træer inde i Sorgenfri, siger han.
Som ramt af et lyn
Det var i 1989, Jens Johansen startede op med skovarbejdet. Og i årene siden dengang har landbrug været omdrejningspunkt for en hel del af hans aktiviteter.
- I dag fylder landbruget vel op mod 25 procent af vores arbejdsopgaver. Vi kører tit ud og knuser mindre træer. De bliver totalt knust og fræset ned i 30 centimeters dybde, siger Jens Johansen.
Men det er langt fra alle opgaver, der er af den lille størrelse. Tvært imod, fortæller han. Efter sommerferien skal Jens Johansen og kollegerne i gang med at veteranisere træer. Og hvad går det så lige ud på?
- Det er jo noget, de har fundet på, med 75.000 hektar af statsskovvæsnet, der skal lægges tilbage til urskov, havde jeg nær sagt. Så mange af træerne skal aflives, og dem skræller vi barken af i bunden og knækker toppe af, så det ser ud til at de er blevet ramt af et lyn, siger han og fortsætter:
- Det er ikke alle 75.000 hektar, vi skal ud at gøre det ved. Men vi skal hjælpe lidt ved Odsherreds statsskovdistrikt, siger Jens Johansen.
Det indebærer samarbejde. Men det er langt fra noget, der ligger indehaveren og kollegerne fjernt. Tvært imod. Det kommer blandt andet til udtryk ved de store opgaver, fordi det giver bedst mening, fortæller han.
- Jeg har i ny og næ fået et andet firma til at komme med nogle fælde/udkøremaskiner. For eksempel har jeg lige fældet en stor allè i nærheden af Næstved, hvor der var 120 kæmpe store gamle røde kastanjetræer, som vi skulle have fældet, fortæller Jens Johansen og fortsætter:
- Det fik jeg et andet firma til at tage med en maskine. Det var ikke fordi, vi ikke selv kuunne, vi kunne sagtens fælde det med en motorsav, men det er mere rationelt at fælde den slags træer med en stor maskine.
Øje på fremtiden
Et er, hvad der sker i det daglige arbejde. Noget andet er fremtiden. Men det er JJ Skovservice godt i gang med at forberede sig på. Selskabet har lige investeret i en stor Manitou til skovarbejdet, med fældehoved på.
- Den kan fælde træer helt oppe i 21 meters højde. Deroppe kan man klippe træer med en motorsav, og så kan man bagefter lempe ting ned, der vejer op mod et tons. Det er en maskine, vi forventer os rigtig meget af, siger Jens Johansen.
Men også på personalefronten er der spændende ting i vente, afslører Jens Johansen.
- Jeg er gået i gang med at lave JJ Skovservice om til et ApS i forbindelse med et generationsskifte. En af mine medarbejdere er på vej til stille og roligt at købe sig ind i foretagenet, siger han.
Men er du træt af dit arbejde da?
- Nej, egentlig ikke. Men min dåbsattest siger faktisk, at jeg snart skal på pension. Jeg er trods alt blevet 61 år, og det er jo med at have rettidig omhu, i forhold til den slags, slutter Jens Johansen.