Anders bruger 97 procent af tiden på at sætte hegn op
For Anders Maagaard Klint er der rigeligt at se til med opsætning af hegn, som fylder det meste af hans arbejdskalender – derfor er gode arbejdsredskaber også uundværlige.

Anders Maagaard Klint, ejer af Klints Landbrug & Haveservice, har senest investeret i en robotslagleklipper, som han blandt andet viste frem på Agro Nord-messen i foråret. Arkivfoto: Line Brusgaard
- Egentlig er navnet »Klints Landbrug & Haveservice« lidt misvisende, fortæller Anders Maagaard Klint, ejer af Klints Landbrug & Haveservice, der har til huse i Mønsted ved Viborg.
Det er nemlig begrænset, hvor mange haveopgaver, at han tager ind – det er der simpelthen ikke tid til.
Da Anders Maagaard Klint startede virksomheden op i 2013, lejede han sig ud på timebasis samtidig med, at han arbejdede som handicaphjælper ved siden af.
Sætter hegn hele tiden
- I 2015 begyndte jeg at sætte hegn – og nu laver jeg stort set ikke andet. Det er 97 procent af tiden, siger Anders Maagaard Klint.
Det er blandt andet hegningsopgaver i naturområder og omkring industri, som Klints Landbrug & Haveservice beskæftiger sig med.
- Opgaverne er mangeartede, men det er især Natura 2000-områder og tilskudsprojekter, vi laver mest af, fortæller Anders Maagaard Klint og tilføjer:
- Men vi sætter også hegn til høns og grise på friland.
I tilskudsprojekterne følger der udover at sætte hegn også opgaver som opsætning af fangefolde – enten faste eller mobile, drikkeforsyninger, spændingsgivere med mere.
Hvis der skal laves en bro over et vandløb, er det også noget, Anders gerne giver et tilbud på.
500 pæle
Klints Landbrug & Haveservice opsætter hegn af alle typer efter kundens ønske.
- Det foretrukne materiale er Robinie-/akacietræ, men man kan også vælge trykimprægnerede pæle, fortæller Anders Maagaard Klint.
Selvom han har mange hjælpemidler ved hegnssætning, er det ikke alle steder, at han kan gøre brug af dem.
- Jeg har lige sat 200 pæle ud af 500 i med hånden, fortæller han.
Han lægger ikke skjul på, at det kan være hårdt arbejde. Derfor er det også med at finde løsninger, som kan lette det tunge arbejde.
Robotslagleklipper
- Jeg har lige anskaffet en robotslagleklipper. Den skal erstatte vores buskrydder – det gad vi ikke mere, og så skulle der være noget til at tage over, forklarer Anders Maagaard Klint, som dog tilføjer, at det er den dyreste buskrydder, han har.
Han mener dog, at det er en investering, der er godt givet ud.
- Vi kan hurtigt komme over et areal, og den kan køre i meget bløde områder samt på store og stejle skrænter. Derudover kan den tage træer med tre til fire centimeters tykkelse, fortæller han.
Slagleklipperen er udstyret med larvebånd, som gør, at den ikke synker i.
- Sidste sted, vi kørte, gik jeg i 15 centimeters dybde, og den kørte ovenpå. Det var det, der var planen med den, understreger Anders Maagaard Klint.
Kommer langt omkring
Anders Maagaard Klint kører hovedsagligt ud i Jylland i en radius på 100 kilometer fra Mønsted.
- Der skal også være mening med det, fastslår han og tilføjer:
- Men jeg kan se på mit landkort derhjemme, at der er nåle i hele Danmark.