Det blev en hæsblæsende uge i staten Louisiana i USA, da orkanen Ida passerede gennem staten – særligt for statens kornterminaler. Orkanen beskadigede ifølge Reuters en korneksportelevator, der ejes af den globale kornhandler Cargill Inc. Samtidig meldte konkurrenten CHS Inc ud, at dets kornanlæg potentielt kan stå uden strøm i flere uger, efter at stormen raserede gennem den travleste amerikanske kornhavn.

Cargill fortæller, at virksomhedens terminal i byen Reserve, der er en af to terminaler, virksomheden driver langs Mississippifloden, har fået »betydelige skader«.

- Dette område i Louisiana står stadig over for betydelige personlige sikkerhedsproblemer og strømafbrydelser, så vi er lige i stand til at begynde at vurdere stormens indvirkning på flodsystemet. Vi har ikke i øjeblikket en tidsramme for genoptagelse af driften, lød det mandag fra Cargill i en erklæring.

Andre afgrødeeksportører som Bunge Ltd og Archer-Daniels-Midland Co melder også, at de arbejder på at vurdere skader på sine eksportfaciliteter i området. Dog ser deres terminaler ikke ud til at være ramt i nær så høj grad som Cargills i Reserve.

Billeder af den beskadigede Cargill-terminal, med et snoet og delvist sammenbrudt korntransportsystem, cirkulerede på det sociale medie Twitter og blev især delt blandt kornhandlere.

Værste timing

At orkanen rammer USA’s travleste kornhavn, er et problem, der fortsat kan vokse - især når landet nærmer sig sin vigtigste høstsæson i de kommende uger.

Landmænd i Midtvesten vil snart begynde at høste majs og sojabønner, og en stor procentdel af afgrøderne transporteres ned ad Mississippifloden, hvor de derefter sendes rundt i verden via Den Mexicanske Golf.

Fordi USA er verdens største majsleverandør, kan fortsatte skader og afbrydelser på kornelevatorer og havneterminaler skabe store flaskehalse for korneksporten.

Stormen rammer samtidig med, at globale forsyninger fortsat er stramme, og efterspørgslen er stærk fra Kina.

Ifølge Bloomberg kan globale importører potentielt snart begynde at søge alternative forsendelsesveje, eksempelvis fra det amerikanske Pacific Northwest eller ud af Brasilien og Argentina.