Arla-klimamælk kåret som Årets Madbluff

Arlas »Netto noll«-mælk er et udtryk for greenwashing, mener nogle svenske forbrugere.

Arlas økologiske mælkekartoner med teksten »Netto nul klimaaftryk« er af de svenske forbrugere blevet kåret som Arets Madbluff 2021.

Det skriver Økologi.nu.

- Med 6.862 stemmer fik Arlas »Netto noll«-mælk tæt på hver tredje stemme i forbrugerorganisationen Äkta varas årlige kåring af den fødevare, som vildleder kunderne mest. Svenskerne mener, at der er tale om greenwashing, fortæller grundlægger af Äkta vara, Björn Bernhardson:

- At kompensere for klimaet, som Arla gør med det her produkt, er godt, men at sige, at det er en form for nulsumsspil, fordi man planter træer et sted, er at gå alt for vidt, synes folk, siger han ifølge Økologi.nu til Fri Köpenskap.

Sag ikke afgjort endnu

Den svenske forbrugerombudsmand trak i efteråret 2021 Arla i retten for greenwashing. Sagen er endnu ikke afgjort.

Arla Sverige skriver i en direkte kommentar til kåringen som Årets Klimabluff:

- Der er få, der har så rene og naturlige produkter som Arla – køber man mælk får man mælk og intet andet. Nomineringen har ikke noget at gøre med selve produktet. Det er vores markedsføring »Netto Zero«, som nogle sætter spørgsmålstegn ved. Vi har aldrig forsøgt at vildlede nogen, men vi vil undersøge, om vi kan gøre kommunikationen om vores arbejde med bæredygtighed tydeligere i fremtiden.

Læs også