Arla får palmeolie-ros fra WWF
Arlas arbejde med at skåne regnskoven i forbindelse med brug af palmeolie får nu ros af WWF Verdensnaturfonden. For den danske mejerigigant har arbejdet målrettet omkring bæredygtighed, og det har givet pote.
Hvert år udgiver WWF Verdensnaturfonden deres såkaldte Palmeolie-scorecard, der rangerer 227 virksomheder baseret på deres arbejde med palmeolie. Det gælder blandt andre danske Arla Foods, COOP Danmark, Rema 1000 og Salling Group samt internationale storspillere som L’Oreal, Ferrero, IKEA og McDonald’s.
Rapporten omhandler virksomheder, der bruger palmeolie i fødevarer, hygiejneartikler og andre forbrugerprodukter, og på trods af mangeårige forpligtelser om at fjerne ødelæggelsen af naturen fra deres palmeolieforsyningskæder inden 2020, overholder kun ganske få virksomheder deres løfter.
Blandt de 227 virksomheder er Arla rangeret på en 10. plads, og det er en betydelig forbedring i forhold til 2020.
- Arla er en af solstrålehistorierne i rapporten. På blot et år har de sammen med bare en håndfuld andre virksomheder gjort store fremskridt i deres arbejde med palmeolie og gået fra en midterplacering til top-10. Det kan mange andre virksomheder lære meget af, siger Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.
- Det haster med intiativer
Ifølge generalsekretæren haster det med initiativer på området.
- Verden står midt i historiens største kriser, hvor mennesket tvinger klimaet, naturen og biodiversiteten i knæ. Derfor er det helt uacceptabelt, at erhvervslivet ikke gør mere for at sikre, at deres forbrug af palmeolie ikke er direkte skyld i skovrydning i hele verden. Virksomhederne kan nemt skifte til bæredygtige alternativer, og derfor må vi kræve, at der sker noget nu. Der kan ikke være flere undskyldninger, siger han.
Arla scorer især højt på deres indkøb af bæredygtigt palmeolie, hvor selskabet har en score på 10,41 ud af 11. Der er flere andre danske virksomheder med i indekset, og her scorer en anden fødevarevirksomhed, Dragsbæk A/S, en 52. plads blandt de 227 virksomheder. Til gengæld halter det hos Salling Group, indehaver af blandt andet Føtex og Bilka, der er på en 110. plads som den dårligst rangerede danske virksomhed i indekset.