Sammen med professionelle filmfolk er Sydbank i gang med at banke på hos en lang række erhvervsvirksomheder, så de kan fortælle om deres strategi, vækst og hverdag – til filmkameraet. Filmen med det familieejede Vrejlev Møllegaard er netop afsluttet.

- Dybest set bryder jeg mig ikke om at være i centrum, men jeg er glad for, at jeg sagde ’ja’. Vi deler gerne ud af vores viden og tilgang, men det er noget andet, når kamera- og lys-folk er lige i hælene på dig. Det skal man have tid til, siger adm. direktør, Thomas Kjær, der i 2019 overtog de i dag otte ejendomme, godt 2.000 søer og tilhørende produktion af cirka 73.000 slagtesvin fra sine forældre, Grethe og Kristian Kjær. Vrejlev Møllegaard driver 1.600 hektar planteavl. Cirka ¼-del er forpagtet.

I dag er der cirka 30 ansatte, og for 5 år siden byggede de, som nogle af de første i Danmark, biogasanlægget, hvilket blev diskuteret solidt forinden hen over familiens køkkenbord.

- Vi kan godt lide at tænke i lukkede kredsløb, hvorfor biogasanlægget er en vigtig brik i at få hele den tankegang til at lykkedes. Det starter ved kornet, som vi lagrer for at fodre dyrene med frem til næste høst. Og gyllen kører vi gennem biogasanlægget for at sprede det ud på marken til det kommende forår, så kornet gror op fra det igen, fortæller Thomas Kjær.

Han er vokset op på Vrejlev Møllegaard og har derfor været med på vækstrejsen helt fra starten i 1970, hvor hans forældre overtog bedriften, der dengang bestod af en lille flok køer, nogle grise og 38 hektar under plov.

- Der er selvfølge sket meget på godt 50 år. Med cirka 30 ansatte fokuserer vi på, at medarbejderne og dyrene har det godt, for så går det godt for os alle. Og selvfølgelig skal vi alle hjælpe til i driften ved spidsbelastninger og ud på de sene timer. Det siger sig selv, fortæller Thomas Kjær.

Led i erhvervskampagne

Det er som et led i sin kampagne omkring at markere sig som erhvervsbank, at Sydbank siden januar i år, har inviteret sine erhvervskunder ind i filmens verden, så de kan få lavet en film om sig selv og deres virksomhed.

- Selvom vi normalt kommer vidt omkring, når vi taler strategi og fremtid med vore kunder, så er det alligevel første gang, at vi har et så kreativt samarbejde med vores erhvervskunder, fortæller seniorerhvervsrådgiver Joan G. Thomsen, Sydbank.

Alle Sydbanks kampagne-film er forskellige, og virksomhedsejerne er mere eller mindre med til at planlægge indholdet, så de kan genkende sig selv i den færdige film. Flere af TV2, s regioner vil, ifølge Sydbank, vise filmen fra Vrå i den kommende tid.

Business