Nudging skubber til salget af økologisk grisekød

I et eksperiment, foretaget af Økologisk Landsforening i samarbejde med Coop Danmark og adfærdsforskningsvirksomheden iNudgeyou, er det lykkedes at øge salget af svinekød med knapt 40 procentpoint med klar skiltning om økologiens merværdi.

Klistermærket på gulvet viser, at en økologisk gris har næsten dobbelt så meget plads som en frilandsgris og over tre gange mere plads end en konventionel. Klistermærket på gulvet viser, at en økologisk gris har næsten dobbelt så meget plads som en frilandsgris og over tre gange mere plads end en konventionel. Helle Bossen er chefkonsulent i Økologisk Landsforenings markedsafdeling og var tovholder på projektet.

Hvad gør, at du vælger økologisk svinekød fremfor den ikke-økologiske eller omvendt? Er prisen en faktor? Dyrevelfærd? Ja der kan være mange årsager til, at en forbruger vælger et givent produkt fremfor et andet.

Vil du læse mere?

Prøv 30 dage for 30 kr.

Dette indhold er forbeholdt vores abonnenter, men du kan få adgang på få minutter, med online abonnement.

Allerede abonnent?

Læs også