Ubegrænset adgang til alle artikler online
Senest opdateret 26. juni 2026
Den grønne trepart er blevet enige om at pålægge en CO2-afgift på dansk landbrug. Derudover er der lagt op til en stor omlægning af det danske areal. Men hvad betyder det for landmændene?
CO2-afgiften vil give udfordringer i landbruget, og en høj en af slagsen vil kunne mærkes mange steder. Blandt andet hos kartoffelavler Ove Søndergaard, der har regnet på, hvad han kan se ind i med forskellige afgiftsniveauer.
Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet, lyder det fra Landdistrikternes Fællesråd.
Søren Søndergaard kalder Svarer-rapporten grundig og saglig, men også et tydeligt bevis på, at der venter et stort politisk arbejde forude i den grønne trepart.
Dagens Svarer-rapport og de foreslåede modeller har også været på dagsordenen for grovvareselskabet Vestjyllands Andel. Her mener adm. direktør Steen Bitsch, at modellerne er geografisk skævvridende og truer lokalsamfund og følgeerhverv.
Danish Crowns topchef kalder Svarer-udvalgets fremlæggelse »befriende«, men frygter for op imod hver femte af sine ansattes job. Arlas koncernchef er direkte skuffet over en udsigt til en produktionsnedgang i landbruget, uanset valget af CO2-model.
- Vi accepterer ikke en afgift på ikke-målbare biologiske processer, siger formanden for Bæredygtigt Landbrug, Peter Kiær i en kommentar til Svarer-udvalgets anbefalinger. Formanden er også særdeles skeptisk over for en afgift på gødning.
Resten af verden skal fortsat lære af vores gode eksempel, lyder det fra fødevareminister Jacob Jensen (V) ovenpå offentliggørelsen af Svarer-udvalgets CO2-anbefalinger.
Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.
Konkurser vil drive landbrugets produktionsnedgang. Især i model 1 med en afgift på 750 kroner pr. ton CO2, mener ekspertgruppe. Ligegyldigt hvilken model, man vælger, vil det give et pænt indgreb i landbrugsproduktionen i Danmark, siger professor Michael Svarer.
Det er kritisabelt, at de modeller, som Svarer-udvalget er kommet med, ikke kan bygges ind under en EU-model, mener Sybille Kyed, landbrugs- og fødevarepolitisk chef i Økologisk Landsforening. Hun ser Svarer-rapporten som udtryk for silotænkning.
Så skete det. Den længe ventede rapport fra Svarer-ekspertgruppen er blevet fremlagt. Og som vi tidligere har skrevet, byder den på en anbefaling af enten en afgift på enten 125, 375 eller 750 kroner pr. ton udledt CO2 afhængigt af den valgte model.
Hvis der kommer en CO2-afgift på 750 kroner, vil det få alvorlige konsekvenser for landbruget i Danmark, siger Peter Kiær.
Jais Valeur, koncernchef i Danish Crown, mener, at en CO2-afgift på de biologiske processer i Danmark vil være et meget stort eksperiment, og at enegang kan føre til tab af tusindvis af arbejdspladser.
Det er en udfordring for dansk landbrug, hvis politikerne herhjemme laver en CO2-afgift, da det vil give lækageeffekt, lyder det fra professor Jørgen E. Olesen. Afgiftsplanerne kritiseres også af Danmarksdemokraterne.
Ifølge TV 2 vil onsdagens udspil om en CO2-afgift byde på en anbefaling af en afgift på op til 750 kroner pr. ton udledt CO2.
En kommende rapport om CO2-tilstanden i de danske skove kan få stor betydning for landbrugets klimabidrag, lyder det i et notat.
Den såkaldt grønne trepart, der forhandler om landbrugets grønne levering, tæller i alt otte parter. Hvis man ikke tæller den grønne tænketank Concito med, sidder der fire parter ud over de tre centrale: Regeringen, landbruget og naturfredningsforeningen.