Margarineforeningen har sendt en klage over Arla til Fødevarestyrelsen for såkaldt greenwashing i ny kampagne. Altså klimaløfter, som Arla markedsfører, men som ikke lever op til reglerne.
Arla markedsfører sig over for forbrugerne på, at de kompenserer for CO2 udledning ved at købe såkaldte klimakreditter. Arla skriver blandt andet, at Arla Øko nu er CO2 neutral – kompenseret med klimakreditter’. Og det er at smøre for tykt på, mener foreningen.
- I Margarine Foreningen har vi sendt en formel klage til Fødevarestyrelsen over Arlas kampagne om klimakompenserede fødevarer. Forbrugerne bliver vildledt til at tro - ud fra Arlas markedsføring - at alle Arlas økologiske produkter er klimakompenserede. Altså at Arla køber klimakreditter i udlandet som kompensation for al den CO2 udledning, som Arlas økologiske produkter laver herhjemme. Det er bare ikke tilfældet. Eksempelvis betaler de ikke for klimakredietter for deres økologiske gule oste. Og gul ost er altså en stor synder i klimaregnskabet, fortæller Frederik Madsen, der er sekretariatschef i Margarineforeningen.
Foreningen er brancheforeningen for producenter og importører af margarine på det danske marked.
Dokumentation ved klimamærkning
Margarineforeningen har også klaget over, at Arla ikke fremlægger fyldestgørende dokumentation for, hvordan virksomheden klimakompenserer for CO2 udledningen.
- Vi ønsker, at forbrugerne klart og tydeligt skal kunne gennemskue, om der er hold i klimamærkning, som bliver markedsført. Det gælder også Arlas kampagne. Forbrugerne kan med rimelighed forlange, at de kan se, hvordan en virksomhed kompenserer for klimabelastningen. Der skal dokumentation på bordet, siger Frederik Madsen, som efterspørger klare retningslinjer for klimamærkning.
På baggrund af klagen, så forlanger Margarine Foreningen, at der bliver nedlagt forbud mod Arlas kampagne, som kører lige nu. Desuden at få tilbagekaldt de vildledende og dermed ulovligt mærkede produkter.
- Kampagnen gennemføres med stor intensitet og er til skade for forbrugerne og den fri og lige konkurrence. Derfor er der brug for at få kampagnen bragt til ophør, siger Frederik Madsen.
hka