DYREVELFÆRD Forbud mod aflivning af tyrekalve, længere mælkefodringsperiode til kalve og masser af køer på græs. Det er nogle af kravene til den mærkningsordning på mejeriprodukter, som Fødevarestyrelsen har lanceret. I flere år har dyrevelfærdsmærket, der også kaldes Hjertemærket, kun været at finde på gris og kylling, men nu er det altså også på mejeriprodukter og oksekød.

Det betyder, at forbrugerne fremover kan købe smør, yoghurt og mælk, der har det statskontrollerede dyrevelfærdsmærke. Det er en glædelig nyhed hos Danmarks største fødevarevirksomhed Arla, som allerede har implementeret hjertemærket på en række økologiske mejeriprodukter ligesom Danmarks mest solgte mælk, Arla24, er mærket med to hjerter.

- Hjertemærket er et værdifuldt symbol, der gør det lettere for forbrugerne at vælge mejeriprodukter med ekstra dyrevelfærd, siger Randi Wahlsten, der er senior marketing director i Arla Danmark, og fortsætter:

- For Arlas konventionelle produkter vil Hjertemærket være med til at indfri forbrugernes ønske om højere dyrevelfærd. Mens mærket for de økologiske mejeriprodukter vil cementere det høje niveau af dyrevelfærd, som vi allerede har.

Mærkningsordningen giver et, to eller tre grønne hjerter afhængigt af, hvor meget dyrevelfærd der er lagt oven i de eksisterende regler.

Ét hjerte for eksempel kræver løsdrift, hvorfor ingen køer må stå bundet i staldene. De to hjerter, som A24-mælken og Arlas økologiske mejeriprodukter har fået, kræver desuden, at køerne kommer på græs i sommerhalvåret samt mor-kalv-tid på mindst 12 timer. Tre hjerter indebærer et skærpet krav om plads pr. ko samt mor-kalv-tid på mindst 24 timer.