Seges Innovation søsætter nu en hotline for tilskadekomne og deres nærmeste ved arbejdsulykker.

- Arbejdsulykker er desværre noget, der for ofte sker i landbruget. Hvert år sker der mange arbejdsulykker – mange alvorlige og også mange knap så alvorlige, og der har vist sig et stort ønske om at kunne få kvalificeret hjælp, når/hvis der opstår personskader, lyder det fra Seges Innovation.

Ifølge videncentret viser det sig gang på gang, at både arbejdsgiver og skadelidte er i vildrede om, hvordan man håndterer ulykken bedst muligt og lovgivningsmæssigt korrekt.

De involverede kan også ofte føle sig hårdt presset, når politi og arbejdstilsyn møder op på arbejdspladsen kort efter en arbejdsulykke.

Kompetent hjælp

- Det handler om at tage et socialt ansvar ved at stille kompetent hjælp til rådighed for landbrug, når der opstår en krise, som en arbejdsulykke kan vise sig at være, lyder det fra Seges Innovation.

- Ingen skal stå alene, hvis ulykken rammer. Landbruget har i flere år haft en dyreværnshotline – nu synes vi, at det er på høje tide, at vi også har en hotline, der understøtter mennesker – arbejdsgivere som arbejdstagere, der kommer til skade i landbruget, siger Helle Birk Domino, arbejdsmiljøchef i Seges Innovation.

Holdet bag hotlinen består af arbejdsmiljøspecialister, jurister og socialrådgivere. Det er gratis at henvende sig for en afklarende telefonsamtale.

Hotlinen er støttet af Østifterne, L&F Sektor for Gris, L&F Sektor for Kvæg, L&F Sektor for Planter, L&F Sektor for Økonomi og Virksomhedsledelse og Økologisektionen.