Vil beskære andelen af døde pattegrise

LMO og Porcus lancerer en kampagne, hvor målet er at hjælpe danske svineproducenter til en lavere pattegrisedødelighed

Kampagnen går ud på at tilbyde et såkaldt »screeningsbesøg«:

- Her kortlægges besætningens problemer, og vi taler fordele og ulemper igennem, skriver LMO og Porcus i en fælles meddelelse, hvor de understreger, at de ikke kører fra besætningen, før der ligger en færdig og konkret rapport med en økonomisk beregning, der viser det økonomiske potentiale ved en reduceret pattegrisedødelighed.

- Herefter kan producenten vælge at sige tak for indsparket og selv arbejde videre. Alternativt kan man vælge et skræddersyet forløb med fastlagte ugebesøg, hvor der udelukkende fokuseres på farestalden og problemløsning.

Svinedyrlæge Kristian Viekilde, Porcus, oplyser, at modellen allerede er prøvet af i nogle få besætninger, hvor effekten har været markant.

Man kan høre mere om det nye rådgivningstilbud på Porcus' årsmøde på tirsdag den 9. februar i Vissenbjerg Hallerne på Fyn.


Læs også