LMO og Porcus lancerer en kampagne, hvor målet er at hjælpe
danske svineproducenter til en lavere pattegrisedødelighed
Kampagnen går ud på at tilbyde et såkaldt »screeningsbesøg«:
- Her kortlægges besætningens problemer, og vi taler fordele og
ulemper igennem, skriver LMO og Porcus i en fælles meddelelse, hvor de
understreger, at de ikke kører fra besætningen, før der ligger en færdig og
konkret rapport med en økonomisk beregning, der viser det økonomiske potentiale
ved en reduceret pattegrisedødelighed.
- Herefter kan producenten vælge at sige tak for indsparket og
selv arbejde videre. Alternativt kan man vælge et skræddersyet forløb med
fastlagte ugebesøg, hvor der udelukkende fokuseres på farestalden og
problemløsning.
Svinedyrlæge Kristian Viekilde, Porcus, oplyser, at modellen
allerede er prøvet af i nogle få besætninger, hvor effekten har været markant.
Man kan høre mere om det nye rådgivningstilbud på Porcus' årsmøde
på tirsdag den 9. februar i Vissenbjerg Hallerne på Fyn.