Virksomhedernes bøvl og besvær med at indberette oplysninger til for eksempel Skat, Danmarks Statistik eller Erhvervsstyrelsen er taget til
På trods af flere såkaldte »Nem«-løsninger de senere år,
er virksomhedernes byrder ved indberetninger til de offentlige myndigheder
steget. Det er vurderingen blandt 8 ud af 10 revisorer i en ny meningsmåling fra
brancheforeningen FSR – danske revisorer. Kun to procent af revisorerne
vurderer, at byrderne med at indberette er faldet de seneste fem år.
Resultatet overrasker Charlotte Jepsen, der er
administrerende direktør i FSR – danske revisorer:
- Med tanke på de mange nye offentlige digitale
indberetningsløsninger, som stilles til rådighed for virksomhederne, er det
meget overraskende, at byrderne ikke ser ud til at være faldet. Vores indtryk
er, at virksomhederne oplever, at de enkelte myndigheder konstant søsætter nye
systemer. Det skaber forvirring. Derfor ender de mange nye systemer paradoksalt
nok med at øge de byrder, de var tænkt til at sænke. Hvis virksomhederne skal
have reelle byrdelettelser, er der behov for at få de eksisterende it-løsninger,
for eksempel på skatteområdet, til at fungere optimalt i stedet for hele tiden
at starte nye tiltag, siger Charlotte Jepsen.
Læs mere i Effektivt Landbrug torsdag.