Flere singler påvirker produktudvikling

Flere singler, skiftende familiestørrelser samt flere husstande, hvor alle voksne er erhvervsaktive.

Ovenstående er et udpluk af de tendenser, der påvirker produktudviklingen i HKScan Denmark, der under mærket Rose årligt producerer og sælger knap 50 millioner danske slagtekyllinger.

Herfra vurderer man, at forbrugere her i landet i fremtiden i langt højere grad end det er tilfældet i dag vil kunne finde helt eller halvt færdiglavede retter.

- Vi ser en klar tendens hos forbrugerne, og det drives især af ændrede familiemønstre, som har afgørende indflydelse på vores vaner omkring måltider og fødevarer. Vi ser en bevægelse i retning af, at måltiderne skal være hurtigere at tilberede, de skal have høj kvalitet og endelig efterspørges mindre portioner, siger marketingchef i HKScan Denmark Kamilla Wetke i en pressemeddelelse.

- 30 procent af alle danskere lever i dag som singler – og for de øvrige ser vi en udvikling i retning af hyppigt skiftende familiestørrelse og sammensætning. Den ene dag er det kun far og mor – næste dag er børnene fra begges tidligere ægteskaber hjemme, og så er der måske pludselig seks eller syv til aftensmad.

- Oven i det, er flere og flere voksne erhvervsaktive med lange arbejdsdage og transport til og fra arbejde oven i. Det sidste betyder at mange, særligt i hverdagen, har mindre tid og overskud til at lave aftensmåltidet helt fra bunden, tilføjer hun.

Ifølge Kamilla Wetke vil fremtidens forbruger i Danmark gerne betale lidt ekstra for at få god kvalitet og sund mad, som er fremstillet af kyllinger, der har haft et godt liv.

- Det bliver en klar retningspil for vores produktudvikling og innovation i de kommende år.

Læs også