Flere singler, skiftende familiestørrelser samt flere
husstande, hvor alle voksne er erhvervsaktive.
Ovenstående er et udpluk af de tendenser, der påvirker
produktudviklingen i HKScan Denmark, der under mærket Rose årligt producerer og
sælger knap 50 millioner danske slagtekyllinger.
Herfra vurderer man, at forbrugere her i landet i
fremtiden i langt højere grad end det er tilfældet i dag vil kunne finde helt
eller halvt færdiglavede retter.
- Vi ser en klar tendens hos forbrugerne, og det drives
især af ændrede familiemønstre, som har afgørende indflydelse på vores vaner
omkring måltider og fødevarer. Vi ser en bevægelse i retning af, at måltiderne
skal være hurtigere at tilberede, de skal have høj kvalitet og endelig efterspørges
mindre portioner, siger marketingchef i HKScan Denmark Kamilla Wetke i en
pressemeddelelse.
- 30 procent af alle danskere lever i dag som singler – og
for de øvrige ser vi en udvikling i retning af hyppigt skiftende
familiestørrelse og sammensætning. Den ene dag er det kun far og mor – næste
dag er børnene fra begges tidligere ægteskaber hjemme, og så er der måske
pludselig seks eller syv til aftensmad.
- Oven i det, er flere og flere voksne erhvervsaktive med
lange arbejdsdage og transport til og fra arbejde oven i. Det sidste betyder at
mange, særligt i hverdagen, har mindre tid og overskud til at lave
aftensmåltidet helt fra bunden, tilføjer hun.
Ifølge Kamilla Wetke vil fremtidens forbruger i Danmark gerne
betale lidt ekstra for at få god kvalitet og sund mad, som er fremstillet af
kyllinger, der har haft et godt liv.
- Det bliver en klar retningspil for vores
produktudvikling og innovation i de kommende år.