Lover fejl i Tast selv-service er rettet før ansøgningsrunden

Trods nye grønne krav og flere nye regler forventes det, at Tast selv-service i år vil køre med samme hastighed og stabilitet som sidste år

1. februar åbner ansøgningsrunden til arealstøtte for i år i Tast selv-service. Og fra flere konsulenter har man på forhånd udtrykt bekymring for, hvordan det vil gå, taget i betragtning af de mange fejl, som de tidligere har oplevet i systemet.

Og også taget i betragtning af de mange nye regler, som der skal tages højde for i ansøgningerne som følge af EU's landbrugsreform, der nu er trådt i kraft. Det gælder eksempelvis de nye grønne krav.

NaturErhvervstyrelsen melder dog nu ud, at man er i fuld gang med den endelige klargøring af Tast selv-service. Og det har desværre bevirket ustabilitet i markkort-delen af Tast selv-service på det seneste.

Torsdag i sidste uge var systemet lukket på grund af driftsproblemer, og det kører fortsat med nogen ustabilitet.  Men ifølge styrelsens it-chef skyldes det en særlig it-fejl, som er ved at blive udbedret.

- Generelt kører systemet stabilt og driftssikkert. Fejlen torsdag skyldtes ikke overbelastning, men at der opstod tekniske fejl i Internetmarkkort under onsdagens opdatering. Vi følger hele tiden situationen meget nøje, og forventer at have alle fejl rettet inden åbningen 1. februar, forklarer enhedschef Franci Johansen i en meddelelse fra NaturErhvervstyrelsen.

It-chefen vil heller ikke udelukke, at der også i ansøgningsrunden i år vil forekomme fejl.

- Men vi bestræber os på at rette eventuelle fejl så hurtigt, vi overhovedet kan, så landmænd og konsulenter kan sende ansøgninger ind, siger hun og oplyser, at der løbende bliver fortalt om situationen via Tast selv-services driftsstatus.

- Vi forventer ud fra vores målinger, at Tast selv-service kører med samme hastighed som i 2014. Vi har lagt mange nye ting ind, men de bygger på samme fundament, som vi havde sidste år, siger Franci Johansen.  

Læs også