Center skal være med til at give kineserne smag for ost

Arla investerer i første omgang 10 millioner kroner i et nyt innovationscenter i Beijing

I Kina er man først i de senere år begyndt at få hang til ost, og ostevanerne er stadig spæde.

Men et nyt innovationscenter skal nu sikre, at Arla i de kommende år kan lancere helt nye produkter, der er udviklet og produceret specifikt til kinesiske forbrugere.

- Det handler om at udvikle det næste blockbuster produkt til den kinesiske mejerikøler. Vi starter med at fokusere på ost, og missionen er at skabe de helt rigtige osteprodukter, der får kineserne til at elske ost i forskellige sammenhænge, hvor man ikke før har været vant til at spise ost, siger senior vice president Frede Juulsen, der har ansvaret for Arlas kinesiske forretning i en pressemeddelelse.

Heri understreger han, at centret placeres i Beijing, fordi udviklingen her kan ske på en måde, der respekterer og bidreager til madkulturen i Kina:

- I disse år eksperimenterer flere og flere kinesere med mad, vin og vaner, og det skaber nye muligheder for en fødevareproducent som Arla. Vi vil være så tæt på de kinesiske forbrugere som muligt for at kunne skabe smagsoplevelser, der passer til deres kost og smagspræferencer. Vores nye center i Beijing er en del af vores bestræbelser på at spille en aktiv rolle på det kinesiske ostemarked og samtidig skabe et langsigtet samarbejde med kunder og forbrugere igennem innovation.

I første omgang investerer Arla omkring 10 millioner kroner i etableringen og udviklingen af det nye innovationscenter.

Prins Henrik åbner lørdag officielt det nye innovationscenter, som vil holde til i de nye, fysiske rammer for det nye ”China-Denmark Milk Technology Cooperation Centre” i Beijing.

Her arbejder Arla sammen med Kinas største mejeriselskab, Mengniu Dairy Group.

Læs også