Mange markeder har endnu ikke fået den store opmærksomhed, vurderer handelspolitisk chef
Kampen om nye vækstmarkeder er i fuld gang, og den danske
eksportsucces til Kina blev grundlagt allerede inden, den økonomiske vækst i
Kina eksploderede.
Sådan lyder det fra handelspolitisk chef i Landbrug &
Fødevarer (L&F) Anna de Klauman i L&F’s webmagasin Foodculture.dk. Hun vurderer
derfor, at det er vigtigere end nogensinde, at danske virksomheder opsøger
muligheder på nye vækstmarkeder.
- Der er mange markeder, som ikke har fået den store
opmærksomhed endnu, men hvor der uden tvivl vil ske store ting inden for de
næste fem, ti eller 20 år. Når det sker, er det en kæmpe fordel for dem, der
allerede er etableret og har lokale partnere, siger Anna de Klauman til Foodculture.dk.
Anna de Klauman peger eksempelvis på vækstmarkeder som
Nigeria, Ghana og Kenya – og hun finder også økonomier som Sydkorea, Indonesien
og Mexico interessante.