DLG ejer størstedelen af Gasa Bøg, og koncernens nye strategi indebærer at få en større fod inden for på det europæiske marked
Målet for en ny strategi for blomstereksportøren Gasa Bøg,
der har hovedsæde i Odense, er klar: Der skal flere danske blomster i de
europæiske indkøbsvogne.
DLG ejer 82 procent af Gasa Bøg, og koncernen vil udnytte
en langvarig krise i den europæiske gartneriindustri, som i særdeleshed har ramt de to
hovedkonkurrenter i Holland og Tyskland, Flora Holland og Landgard. Det
skriver Børsen.
- I den situation retter virksomhederne typisk blikket
indad, og det giver os nogle chancer på det europæiske marked for at komme ud
med noget mere dansk produktion, siger bestyrelsesformand i Gasa Bøg og
koncernchef i DLG Kristian Hundebøll til Børsen.
En del af planen er, at Gasa Bøg skal forsøge at
overbevise danske gartnerier om, at de skal bruge Gasa Bøg som den foretrukne
eksportør af deres potteplanter. Over hele Europa er producenterne ifølge
Børsen nemlig blevet bedre til at sælge varer direkte til kunderne.