Stigende øko-salg til storkøkkener

Salget af økologi til landets storkøkkener er vokset med otte procent i første halvår af 2013, oplyser Økologisk Landsforening

Kantiner, institutioner, restauranter og andre private og offentlige storkøkkener har købt økologiske varer for omkring 464 millioner kroner i årets første seks måneder.

Dermed er den økologiske omsætning i foodservice-sektoren vokset med otte procent i forhold til sidste halvår af 2012. Det oplyser Økologisk Landsforening på baggrund af tal fra landets største grossister.

- Økologi er virkelig er ved at få fat rundt omkring i landets køkkener, og meget peger på, at øko-salget vil vokse endnu kraftigere resten af året og næste år, siger Rikke Thorøe Grønning, der er foodservice-koordinator i Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse.

Den nye opgørelse viser, at frugt og grønt- kategorien havde den største vækst i første halvår af 2013 med en fremgang på 26 procent. Og salget af økologiske mejerivarer voksede også igen – med ni procent – efter et lille fald fra første til andet halvår i 2012. Det er nu den største varekategori.

Læs også