Salget af økologi til landets storkøkkener er vokset med otte procent i første halvår af 2013, oplyser Økologisk Landsforening
Kantiner, institutioner, restauranter og andre private og
offentlige storkøkkener har købt økologiske varer for omkring 464 millioner kroner
i årets første seks måneder.
Dermed er den økologiske omsætning i foodservice-sektoren
vokset med otte procent i forhold til sidste halvår af 2012. Det oplyser
Økologisk Landsforening på baggrund af tal fra landets største grossister.
- Økologi er virkelig er ved at få fat rundt omkring i
landets køkkener, og meget peger på, at øko-salget vil vokse endnu kraftigere
resten af året og næste år, siger Rikke Thorøe Grønning, der er foodservice-koordinator
i Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse.
Den nye opgørelse viser, at frugt og grønt- kategorien havde
den største vækst i første halvår af 2013 med en fremgang på 26 procent. Og
salget af økologiske mejerivarer voksede også igen – med ni procent – efter et
lille fald fra første til andet halvår i 2012. Det er nu den største
varekategori.