Arla: Strategien har ført til mælkemilliarder

Årets første seks måneder har givet fremgang for Arla i forhold til samme periode sidste år

Torsdag morgen præsenterede Arla sit halvårsregnskab, der viser en vækst på 19 procent i omsætningen i forhold til sidste år.

Således nåede man en omsætning på 35,7 milliarder kroner mod 29,9 milliarder kroner. Og ifølge Arla er væksten drevet af kombinationen af organisk vækst på kerne- og vækstmarkeder samt den realiserede effekt af sidste års fusioner og opkøb i blandt andet Storbritannien og Tyskland.

- Arla har præsteret godt i et globalt marked, der generelt har været præget af højere priser, fordi produktionen af mælk ikke kan matche den voksende efterspørgsel. Vores koncernstrategi er blevet fulgt benhårdt både i og uden for Europa, og det har i første halvår resulteret i tre forhøjelser af mælkeprisen til andelshaverne og dermed en øget indtjening til landmændene, siger administrerende direktør i Arla Foods Peder Tuborgh i en pressemeddelelse.

Sidste år gennemførte Arla to større fusioner, der gjorde koncernen til Storbritanniens største mejeriselskab og Tysklands tredjestørste. Fordelene fra de to fusioner begynder nu at kunne ses, lyder det fra Arla:

- Integrationen af de selskaber, vi har fusioneret ind i Arla, kører hurtigere end forventet, og det begynder nu at give os de fordele, vi stræbte efter. Det er lykkedes os på under et år at øge lønsomheden på de ekstra milliarder kilo mælk, vi har fået ind i selskabet gennem fusionerne, og det styrker den samlede indtjening fra vores europæiske kerneforretning, konstaterer Arlas koncernfinansdirektør, Frederik Lotz.

- Fjerne vækstmarkeder folder sig ud

Ifølge Arla har man samlet set øget sit salg inden for de strategiske vækstområder – eksempelvis markederne i Mellemøsten, Rusland og Kina – med over 20 procent i første halvår i forhold til første halvår i 2012.

- Vi ser nu, at vores forretning på de fjerne vækstmarkeder folder sig ud. Vi har en organisk vækst på 25 procent i Rusland og over 15 procent i Mellemøsten og Afrika. I Kina fortsætter opbygningen af en lovende forretning med salg af produkter under Arla varemærket, alt imens vi har fordoblet vores salg af højt forædlede børneernæringsprodukter og mælkepulver til den globale mejeriindustri, herunder især til Kina, lyder det fra Frederik Lotz.

Læs også