Danskerne vil vide, hvor maden kommer fra
En række forskere mener, at den seneste tids kødskandaler får forbrugerne til at kræve sporbare fødevarer
Fødevareskandaler har lavet ridser i den tillid, som danskerne har til fødevareproducenter og supermarkeder.
Det vurderer en række forskere i forbrugeradfærd i Landbrug & Fødevarers webmagasin Foodculture.dk.
Således mener professor Klaus G. Grunert, der er leder af Mapp Centret på Aarhus Universitet, at sporbarhed er et væsentligt element for at genskabe tilliden.
- De danske forbrugeres interesse i oplysninger om produkternes tilblivelse er blevet meget større de seneste 20-30 år. Og sporbarhed får en højere placering på forbrugernes indkøbsseddel i fremtiden, siger han til Foodculture.dk.
- Det har stor betydning, at den personlige
kommunikation ikke er der længere, når vi handler fødevarer. Den er erstattet
af en upersonlig kommunikation, via det der står på pakken. Derfor skal
troværdigheden og forbrugertilliden skabes ved hjælp af indpakningen, og det er
kun få fødevarevirksomheder, der mestrer den opgave til fulde, lyder det
videre.