Lelys nye bugserede finsnitter får dansk debut senere på foråret, når første slæt græs ensileres. Enkelte eksemplarer af snitteren er solgt i Danmark, forlyder det.
Den første bugserede Lely Storm 130 snitter forventes at tygge sig igennem de første kubikmeter græs, når græssæsonen indledes senere på året.
Ifølge Lely er introduktionen gået over al forventning.
- Interessen for maskinen har levet fuldt ud op til vores forventninger. Vi forventer, at de første eksemplarer kommer ud at køre i danske græsmarker efter græssæsonens første slæt, siger Iwer Dall, sales manager i Skandinavien for Lelys græsprogram.
Lav investering og lave omkostninger
Iwer Dall forklarer, at det især er mælkeproducenternes øgede bevidsthed om stram omkostningsstyring, som har skabt stor interesse for Lely Storm snitteren.
- Investeringen i en bugseret snitter er langt mindre end i en traditionel selvkørende snitter. Det samme er de løbende vedligeholdelsesomkostninger, siger han.
- På større kvægbrug, hvor man alligevel har en 120-200 hestes traktor stående, vil en Storm snitter være ideel til at forbedre udnyttelsen af traktorkapaciteten, fortsætter han, og tilføjer samtidig, at man dog samtidig skal være opmærksom på, at kapaciteten er omkring lidt over halv så stor som i en mindre selvkørende finsnitter.
180 centimeter pickup
Lely Storm snitteren er udstyret med en 1.800 millimeter bred pickup, og ifølge producenten mistes der ikke noget græs på jorden på grund af fem rækker tænder med en tandafstand på kun 54 millimeter.
- Selv brede, fyldige og uens skår med kort afgrøde klares let af maskinen. Pickuppen følger jordbunden præcist og løfter afgrøden jævnt uden at bryde flowet af strengen, siger Iwer Dall.
Han tilføjer, at det 1.300 millimeter store svinghjul med 10 knive og 5 skovlhjul maksimerer snittekvaliteten og sørger for en hurtig og sikker læsning af frakørselsvognen. Profi udgaven er udstyret med metaldetektor så metal undgås i foderet.
Faste kørespor
Man kan vælge at køre med fast frakørselsvogn eller hægte vognen bag på snitteren.
- Snitteren er udstyret med hitch-krog, som gør det muligt at hægte frakørselsvognen bag på snitteren. Dermed er det oplagt at bruge den i systemer med faste kørespor, siger Iwer Dall.
Frakørselsvognen kan således sættes på forageren med fuldt læs, hvorefter en ny frakørselsvogn kan sættes på.
- Med den manøvre sparer man en mand og en traktor, da der hele tiden arbejdes effektivt, siger Iwer Dall og tilføjer, at maskinen også findes i en udgave til montering i frontlift eller som revers montering.
Lavt effektbehov giver besparelser
En fast strategi fra hollandske Lely er at udvikle græsmaskiner med lavt effektbehov, og det giver bonus for landmanden netop i denne tid, hvor dieselpriserne når rekordniveauer, fremhæver Iwer Dall fra Lely.
Det gælder også for Storm snitteren.
- Snitteren er langt mindre energikrævende end en finsnitter med horisontal snittecylinder. Det mærkes for alvor i denne tid med høje dieselpriser. Ved at vælge den bugserede snitter med svinghjuls »snittecylinder« minimerer man brændstofomkostningerne betydeligt og dermed udgiften pr. produceret foderenhed, lyder det.
Iwer Dall fremhæver, at omfattende tests igennem tiden har bevist, at også Lelys øvrige græsprogram af især Tigo snittervogne og Splendimo skårlæggere og Welger pressere alle er ekstremt energieffektive.
Den bugserede snitter produceres på de tidligere Mengele-fabrikker, som Lely har opkøbt.