Landmændene ved for lidt om deres vognes bremseevne, vurderer politiet. »Bremsedag 2012« hos Grønnemose Maskinforretning satte fokus på emnet.
Grønnemose Maskinforretning lagde i tirsdags maskinhal til Bremsedag 2012. Her kunne landbrugsvogne blive rulletestet for deres bremseevne.
Og den er gal med vognens bremseevner. Kontroller, gennemført af politiet fra 2009-2011, viser nemlig, at mellem 40 og 50 procent af de standsede vogne ikke levede op til lovens krav.
Alene i fjor fik 27 vogntog ud af de 117, der blev stoppet for kontrol, ikke lov til at køre videre fra kontrolstedet.
- Overtrædelserne skyldes uvidenhed. Det er min klare opfattelse, lød det på bremsedagen fra vicepolitikommissær Erik Kristoffersen, Nationalt Færdselscenter.
Bremsedagen var arrangeret af en færdselsgruppe med repræsentanter fra Landbrug & Fødevarer, Danske Sukkerroedyrkere, Dansk Maskinhandlerforening, Danske Landbrugsmaskinfabrikanter samt Danske Maskinstationer & Entreprenører.
Øjenåbner
- Det har helt klart været en øjenåbner for os. Se nu bare et par af de fine, nye gyllevogne, der har været igennem her. De bremsede ikke, som de skal. Og det er da tankevækkende, lød det fra Mads Sahl Petersen og Simon Nielsen.
Begge deltog på Bremsedag 2012 - dog uden at have egen vogn med. Traktorførerne kører jævnligt et 3-akslet 44 ton tungt vogntog med kartofler fra Sanderumgaard ved Langeskov til Blommenslyst vest for Odense.
- Vi kører stort set dagligt hele vinteren. Og det er klart, at det her med vognbremserne er noget, vi skal hjem og have set på. Vi kan jo se og høre, at der faktisk ikke er ret mange, der opfylder de krav, de skal.
- Og i sidste ende handler det både om sikkerhed - men jo også om vores kørekort. Så jo, det her skal vi hjem og vende på gården, lød det samstemmende fra Mads Sahl Petersen og Simon Nielsen.
Penge at tjene
En af de store materielle skader, som dårlige vognbremser kan afstedkomme, er, at traktorens bremser slides unødvendigt hurtigt, hvis det primært er traktorens bremser, der bremser et vogntog.
Og mens en omfattende reparation af traktorens bremser kan løbe op i 20.000-40.000 kroner, tager det erfaringsmæssigt kun nogle få værkstedstimer at udføre vedligeholdelse af vognenes bremser.
- Jeg ved, at der er en række af Dansk Maskinhandlerforenings medlemmer, der i den kommende tid vil investere i det nødvendige rulletestudstyr. Og vi vil derfor opleve, at vi kan tilbyde landmænd og maskinstationer bremsetests og på den måde bidrage til at få givet det her område et løft, lød det fra Per Hedetoft, konsulent i Dansk Maskinhandlerforening.