Fra stortank til lokale kartoner
Mejeri-direktør Steen Aalund Olsen, Løgismose Mejeri, drømmer om at markedsføre fynsk økomælk, så forbrugerne ikke er i tvivl om, at det er mælk fra fynske køer, der er i kartonerne.
I dag er der kun fire økologiske malkebesætninger på Fyn, og mælken fra disse »sjældne« køer vil direktør Steen Aalund Olsen, Løgismose Mejeri A/S, gerne have fingrene i. Han har nemlig en vision om at markedsføre den fynske økomælk, så den kan være med til at sætte Fyn på det fødevarepolitiske landkort, og derigennem også være med til at markedsføre Fyn som andet end et stykke udkantsdanmark andre helst rejser i en stor bue udenom.
- Hvis de økologiske mælkeproducenter på Fyn ringer og siger: »Steen Olsen nu vil vi gerne levere noget mælk«, så skal jeg nok få den brandet, så folk ikke er i tvivl om, at det er mælk fra Fyn, der er i kartonerne, siger direktøren for det lille midtfynske mejeri i Vejle Allested, som i øjeblikket er inde i en kraftig vækst.
Den fynske økomælk skal ikke nødvendigvis sælges som skummetmælk eller minimælk.
- Det kunne i stedet for være mælk fra de enkelte racer, mælk med en anden fedtprocent, eller mælk fra køer, som er blevet fodret på en bestemt måde, så mælken får en særlig smag – der er masser af muligheder, siger Steen Aalund Olsen.
Lige til højrebenet
De fire økologiske mælkeproducenter på Fyn ligger alle indenfor en radius af 10-12 kilometer fra Løgismose Mejeri, så det ville være helt naturligt, at mælken blev kørt til Vejle Allested og behandlet der, påpeger Steen Aalund Olsen.
- Det ligger nærmest lige til højrebenet, mener den fynske mejeridirektør, som samtidig er klar over, at de fire fynske øko-producenter ikke uden videre forlader trygheden hos Arla, hvor de aktuelt er andelshavere. Men han synes, det er synd, at den fynske økomælk havner i »den store mælketank« og bliver blandet med mælken fra andre andelshavere.
- Det er jo ikke sådan, at Arla ødelægger den fynske mælk, men føler de fynske producenter, at de gør en forskel – eller malker de bare, spørger Steen Aalund Olsen, som synes, det ville være alle tiders, hvis forbrugerne en dag kunne stå med en mælkekarton i hånden, hvor der stod »Mælk fra Midtfyn« eller noget andet, som signalerede mælk fra fynske køer.
- Og så skal den selvfølgelig smage, så folk siger »øj, hvor smager den godt«. Det ville være med til at sætte Fyn på landkortet. Men det kræver, at fynboerne træder ud af deres egen skygge og kommer ind i kampen, siger Steen Aalund Olsen, som tilføjer, at Løgismose har eksisteret i 42 år, så der er på ingen måde tale om en døgnflue-virksomhed.
Det går godt for Løgismose i Allested-Vejle. Den fynske fødevarevirksomhed tog finanskrisen som et kraftigt vink om, at det var nødvendigt at handle, og gik hurtigt i gang med at udvikle et koncept, som udnytter alle virksomhedens kompetencer under devisen: Smag, holdning og håndværk – Løgismose i øjenhøjde.
- I efteråret gik vi ud i markedet og undersøgte, om der var nogen i detailhandlen som kunne tænke sig at få Løgismose som partner med hele den bredde i sortimentet, som vi har indenfor fødevareområdet, fortæller direktør Steen Aalund Olsen, Løgismose Mejeri A/S.
Det resulterede efter en succesfuld testperiode med en fast samhandelsaftale med Netto-kæden, som har omkring 430 butikker rundt om i landet. Den betyder, at der i dag fast står mere end 20 forskellige produkter fra Løgismose på hylderne i Netto, og i år vil kunderne i de 430 butikker blive præsenteret for endnu 25-30 produkter fra den fynske fødevarevirksomhed.
80 procent kender Løgismose
Enkelte har ifølge Steen Aalund Olsen spurgt, om ikke Løgismoses produkter hørte hjemme på hylderne i Magasin i stedet for at ligge i Netto-butikkerne, men den holdning deler den fynske mejeridirektør ikke.
- Hvor mange Magasin’er er det lige, der er i Danmark? Der er 430 Netto-butikker, og der er ingen, som har længere end 10-12 kilometer til den nærmeste Netto, så Netto er »den lokale købmand«. Det, synes jeg, er et sjovt sted at være med sine produkter. Og hvis jeg kan være med til at skabe succes i Netto, så er jeg stolt af det. Det skaber også succes for os, siger Steen Aalund Olsen.
Tidligere fungerede Steen Aalund Olsen både som direktør, indkøbsansvarlig, produktansvarlig, lageransvarlig og salgsansvarlig i virksomheden. Nu er han stadig direktør, men de øvrige funktioner er lagt i hænderne på nyansatte folk i organisationen, som har fået et nødvendigt løft for at kunne klare samarbejdet med Netto-kæden.
- Det er det største spring, Løgismose har taget i de 42 år, vi har eksisteret. Vi er blevet Nettos hus-brand, og kendskabet til Løgismose er vokset betydeligt i kraft af samarbejdet, fortæller Steen Aalund Olsen. Tidligere kendte 56 procent af befolkningen Løgismose. I dag ved 80 procent af danskerne, hvad den fynske fødevarevirksomhed står for.