I disse dage er det præcis et år siden, at de danske pelsdyravlere var igennem den store tur i mediemøllen. De ser ud til at være kommet godt ud på den anden side.
Tirsdag fik den danske svinebranche et ordentligt hak over næsen, da DR's forbrugerprogram Kontant satte et særdeles kritisk blik på dyrevelfærden i de danske stalde.
Et program der fra branchens side er blevet kritiseret for at være lige lovligt ensidigt og på dyreværnsorganisationernes side.
For præcis et år siden var det de danske minkavlere, der stod i samme situation. Tirsdag 27. oktober 2009 rullede TV2-programmet Operation X - »Pels på vrangen» over skærmene. I ugerne op til forsøgte man at få nedlagt fogedforbud mod programmet. Og efter udsendelsen gik debatten også voldsomt.
Pelsdyrbranchen gik, blandt andet anført af kommunikationschef i Kopenhagen Fur, Sander Jacobsen, i frontalt modangreb mod TV2. Minkfolkene bestred fakta i programmet samt måden, hvorpå de skjulte optagelser til programmet var fremskaffet - blandt andet via en aktivistisk dyrerettighedsgruppe.
Tegnet anderledes billede
Løbende blev der fulgt op med store og dyre annoncekampagner, der skulle forklare danskerne om det, som branchen mener, er de reelle forhold i de danske minkhaller.
- På den måde fik vi tegnet et billede, som var meget meget anderledes end Operation X' billede, der var helt forfejlet. De havde trukket nogle ting frem, og ud fra et meget snævert afsæt generaliseret det op til noget, som er helt ude i hampen, og som slet ikke findes i virkeligheden, siger Sander Jacobsen.
Han forholder sig til de tilsyn, som Fødevarestyrelsen har gennemført efter programmet. De viser, at man stort set ikke kan finde skadede dyr på de danske minkfarme.
- Så jeg synes faktisk, at hvis du tager vores strategi, som vi brugte omkring Operation X. De ting, som vi har villet, de er lykkedes. Men selvfølgelig ville vi helst have været det hele foruden, siger Sander Jacobsen.
Svært at vende folkestemning
Han erkender dog, at det har været meget svært at få vendt den generelle opfattelse i befolkningen på den danske pelsdyrbranche, som efter programmerne har været meget negative.
- Det er meget svært. De har 40 minutters sendetid, hvor vi må købe os til plads med annoncer. Det, vi har villet, var at nuancere folks personlige kritiske holdning til det, som blev formidlet. Og så selvfølgelig at nuancere holdningerne hos de beslutningstagere, man kan forvente reagerer på sådant program, siger Sander Jacobsen.
Markedsmæssigt har det nu etårige Operation X-program, da heller ikke betydet noget som helst for den danske pelsbranche. Siden programmet blev vist, er der sat den ene omsætningsrekord efter den anden på pelsauktionerne.
- Nej, markedsmæssigt har det overhovedet ikke betydet noget. Det går bedre end nogensinde, siger Sander Jacobsen.
Kommunikationschefen ønsker direkte adspurgt ikke at komme med nogle råd til, hvordan svinebranchen kommunikationsmæssigt skal håndtere den nuværende sag efter DR's Kontant.
- Den tager vi internt, hvis de ønsker nogle råd fra os, lyder det fra Sander Jacobsen.