Overskud på 971 mio. kr. i Arla Foods i 2009. En slutspurt gjorde, at årsresultatet blev lidt bedre end budgetteret. Efterbetaling på 10,7 øre pr. kg. mælk.
Bedre end forventet endte Arla Foods’ årsresultat for 2009 på et plus på 971 mio. danske kr., og oversteg dermed det budgetterede resultat på ca. 900 mio. kr.
I en pressemeddelelse forklares det, at det skyldes, at industripriserne steg i sidste kvartal, og at Arlas store spareprogram lykkedes til fulde. Derimod faldt omsætningen mere end 3 mia. kroner, og den samlede indtjening til ejerne ramte et meget lavt niveau.
Arlas omsætning faldt med 3,2 mia. kroner til 46,2 mia. kroner i 2009, hvilket også beviser, at 2009, var et barsk år.
Det afspejles med al tydelighed i betalingen til Arlas ejere – målt i form af Arla-indtjeningen. I 2009 var den 2,14 kr. pr. kg – et fald på 24 procent i forhold til 2008, som var Arlas bedste nogensinde med 2,82 kr. pr. kg.
- Arla Foods’ kunder og forbrugere reagerede i 2009 på den økonomiske krise. Det påvirkede Arlas omsætning og betød, at vi måtte sætte mælkeprisen til andelshaverne markant ned. 2009 var et voldsomt hårdt år for vores ejere, og en Arla-indtjening på 2,14 kr. er ikke godt nok, siger Arla Foods’ adm. direktør Peder Tuborgh.
Efterbetalingen for Arlas andelshavere endte dog noget højere end normalt. 10,7 øre pr. kg. mælk endte den på.
Bedre end forventet
Peder Tuborgh forklarer, at Arla Foods som virksomhed lykkedes bedre resultatmæssigt, end man havde frygtet, da man så resultatet for første halvår.
- Og med en stærk slutspurt lykkedes vi sågar lidt bedre end budgetteret, siger Peder Tuborgh, der også roser den spareplan, som han selv var med til at præsentere i april sidste år.
- Hvis ikke vi havde gennemført et stort spareprogram og derved hentet omkring 840 mio. kroner, og hvis ikke industripriserne var begyndt at stige i sidste kvartal, så havde Arla-indtjeningen været endnu lavere, og det havde været helt uholdbart for vores ejere, konstaterer Peder Tuborgh.
Valutasmæk og prisfald
Hele mejeribranchen blev i 2009 hårdt ramt af de seneste års konjunkturskred. De globale priser på mælkeprodukter til industrien faldt voldsomt allerede ved årets begyndelse, og i butikkerne reagerede forbrugerne på arbejdsløshed og økonomisk nedtur, ved at købe flere billige varer.
De globale konjunkturer er medvirkende til, at Arlas omsætning faldt med 3,2 mia. kroner til 46,2 mia. kr. i 2009. Det er dels prisudviklingen, dels valutaudviklingen i svenske kroner og britiske pund, der bidrager til omsætningsfaldet. En meget stor del af koncernens omsætning sker i disse valutaer, som faldt i værdi overfor danske kroner og euro.
- Krisen kom hurtigt og voldsomt, men vi gik ikke i stå. Tværtimod handlede vi, og det er jeg tilfreds med. Vi fokuserede på vores brede produktsortiment, gode markeder og dygtige medarbejdere, der har arbejdet for at skabe indtjening, siger Peder Tuborgh.
Han hæfter sig også ved, at Arlas forretning på kernemarkederne er i fremgang på trods af lavkonjunkturen - især Storbritannien, og i Sverige har man nu landsdækkende distribution af hele Arlas sortiment.
- Vi går med andre ord ind i 2010 med en sund forretning, der arbejder ud fra Arlas koncernstrategi, siger Arla Foods’ adm. direktør.