Ford Ranger er en solid arbejdsbil, der vinder ved nærmere bekendtskab.
Efter de første 50 km i Ford Ranger 2,5 TDCi Dobbelt Cab XL var reaktionen hos undertegnede, at »det store skrummel vænner jeg mig aldrig til«!
Men efterhånden som kilometertælleren i løbet af de næste dage viste stadig større tal, var det som om, bilen ændrede sig - eller måske snarere forholdet til den. Det viste sig, at selv om Rangeren er godt fem meter lang og 180 cm bred, så vænner man sig hurtigt til størrelsen. Ja, til sidst synes man faktisk ikke, at den er specielt stor.
Og da bilen på grund af en letgående og præcis servostyring, et gearskifte med ligefrem »japansk« præcision, en kraftig motor, gode sæder og et godt udsyn i virkeligheden er let at »danse med« under de fleste forhold, så varer det ikke længe, før man må tage det med »skrummel« i sig igen.
God i terrænet
Faktisk kører Ford Ranger næsten som en personbil. Men også kun næsten, da den på grund af 4-hjulstrækket kombineret med en akselafstand på betragtelige tre meter kræver noget mere plads, når man skal parkere.
Ind- og udstigning er heller ikke som ved en personbil. Lasteevnen på 1175 kg betyder en mildt sagt fast affjedring, når ladet er tomt. Endvidere betyder den store frihøjde på 205 mm, at man ikke sætter sig ind - men op - i bilen, ligesom man skal være ganske langbenet for at nå jorden fra sædet, når man stiger ud.
Til gengæld betyder den store frihøjde tilligemed 4-hjulstræk og reduktionsgear, at Ford Ranger har nogle rent ud sagt formidable terrænegenskaber. Der skal ganske enkelt meget stejle skråninger, meget dybe hjulspor, en særdeles pløret pløjemark eller noget der nærmer sig kviksand, til at stoppe denne praktiske arbejdsbil. Endvidere kan man - med de fornødne godkendelser og det rette kørekort - spænde en trailer med bremser og en totalvægt på op til tre tons efter Rangeren.
Smidig motor
Motoren er en 2,5 liter Duratorq TDCi commonrail diesel med direkte indsprøjtning og turbolader med intercooler. Motoren har 143 hk ved 3500 omdrejninger i minuttet og - hvad vigtigere er - et maksimalt drejningsmoment på 330 Nm ved 1800 omdrejninger.
Motoren er noget af »en rå børste«, der gerne gør opmærksom på sig selv, når den skal bestille noget, men som for det meste skiller sig nogenlunde lydsvagt fra opgaverne. Motoren er ganske smidig og trækker fuldstændig rent fra under 1500 omdrejninger. Samtidig er gearingen ret høj i både 4. og 5. gear. Ved 90 km/t i 5. gear roterer motoren således kun ca. 2000 omdrejninger i minuttet, hvilket er med til at sikre et behageligt lydniveau i kabinen.
God arbejdsplads
Desuden er gode - måske lidt korte - sæder med gode, velstøttende ryglæn med til at gøre Ford Rangers dobbeltkabine til en udmærket arbejdsplads. Udsynet fra førersædet er som følge af bilens højde godt både fremefter og til siderne, mens det bagud er hæmmet en smule af det monterede sikkerhedsgitter ved forenden af ladet. Til gengæld er de el-indstillelige sidespejle store og vidvinklede, så man altid kan være orienteret om, hvad der er og foregår bag køretøjet.
Alt i alt: En rigtig rar og solid arbejdsbil - som udover gode terrænegenskaber også har let ved at følge med på motorvejen. Hvad kan man egentlig forlange mere?
Den prøvekørte Ford Ranger 2,5 TDCi Dobbelt Cab XL var stillet til rådighed af autoforhandlet Jan Thybo, Bilhuset Thybo A/S, Bredgade 74, 5492 Vissenbjerg.