Dalum inddrager hele verden i undervisningen
(LANDBRUG FYN) - Jeg tror, det er landbrugsskolernes fornemste opgave at være kanal og bindeled til det internationale samfund, siger Dalum-Korinth Landbrugsskolers forstander, der fylder 50 år næste mandag.
»Aldrig færdig - men altid på vej«. Sådan lød Dalum Landbrugsskoles første forstander, Jørgen Petersen’s motto, som tusinder af unge landmænd i løbet af landbrugsskolens 117-årige historie har stiftet bekendtskab med, og som stadig kan ses på en mindesten ved den tidligere indkørsel fra Hjallesevej.
At det tankevækkende motto fortsat har gyldighed som en vigtig bestanddel i den ofte fremhævede - og stadig spillevende - »Dalum-ånd«, går som en rød tråd gennem en samtale, som Landbrug Fyn netop har haft med landbrugsskolens nuværende forstander, Jørgen P. Jensen, i anledning af, at han næste mandag, den 27. oktober, fylder 50 år.
Jørgen P. Jensen fremhæver således blandt andet, at landbrugsuddannelsen har fået kvalitet, og at der står respekt om den. Han understreger vigtigheden af at gøre de unge nysgerrige og åbne, så de er klar til at indsnuse og kapere de mange indtryk, de støder på ude i verden. Og han peger på, at Dalum-Korinth Landbrugsskoler efter fusionen tidligere på året kan tilbyde en sådan palet af uddannelser - fra modul 1 og til jordbrugsteknolog - som ikke nogen anden landbrugsskole i Danmark har tilsvarende.
- I kraft af de nye uddannelser, vi har fået gennem de senere år - agrarøkonom og jordbrugsteknolog - har vi fået nogle af de dygtigste fra hele landet, både studerende og lærere, konstaterer Jørgen P. Jensen. De studerende vil noget og stiller krav, og det gør det spændende at være lærer.
Forstanderen peger på, at kostskolemiljøet stadig har stor betydning, og de evalueringer, som elever og studerende foretager, inden de forlader skolen, viser klart, at kostskolelivet fungerer så godt som vel nogensinde. Ved det seneste modul 2-holds evaluering havde hele 76 procent således sat kryds i kategorierne »godt« og »meget godt«, og karakteristiske kommentarer var: »Der er en utrolig stemning«, »… en fantastisk ånd her på stedet« og »… en meget dejlig skole«.
- Trivslen på skolen er god, og så er det jo ikke svært at have med at gøre. En central facilitet i den forbindelse er »Caféen«, hvor aktiviteten er blomstret op. Og der er styr på det, fastslår Jørgen P. Jensen. De unge styrer det 100 procent selv, og der er ingen problemer.
- De unge er gennemgående meget seriøse og meget målrettede. Selvfølgelig skal de have lov til at more sig. Men de hænger ikke med næbbet næste dag.
Det internationale har i mange år været et vigtigt aspekt i uddannelserne på Dalum Landbrugsskole. De fleste hold kommer på studierejse til udlandet, ligesom besøg af landbrugsstuderende og gæstelærere fra flere forskellige lande er faste indslag i skolens dagligdag.
Tre dage efter fødselsdagen - næste torsdag, den 30. oktober - rejser forstanderen sammen med 23 driftslederstuderende til USA.
- Vi skal over at lære at blive nysgerrige og at se nye ting, fortæller Jørgen P. Jensen. Vi skal se landbrug, men vi skal også udfordres lidt på nytænkningsområdet - se livsstil, forbrug, produkter og udvikling. Kort sagt: få inspiration.
- Vi inddrager hele verden i undervisningen. De unge skal tænke i afsætning, for vi er på vej ind i det ikke-støttede landbrug. Vi har en klar international profil på skolen. Jeg tror, det er landbrugsskolernes fornemste opgave - at være kanal og bindeled til det internationale samfund. Og introducere det internationale til de unge landmænd.
I dag har den fynske landbrugsskole ca. 250 årselever - i praksis inklusive jordbrugsteknologerne, hvis uddannelse gennemføres i samarbejde med TietgenSkolen.
- Hvis vi ellers er gode nok til at informere om, hvad vi laver omkring landbrugsuddannelsen, så tror jeg, at vi vil få stadig flere elever og studerende, vurderer Jørgen P. Jensen, der forestiller sig et fremtidigt antal årselever på mellem 300 og 400.
- Vi skal stadig udvikle kvaliteten - både af undervisningen og af skolen som helhed. Min vision er, at Dalum-Korinth Landbrugsskoler skal være noget i retning af »Landbrugsskolernes Rolls Royce«. Med hensyn til faciliteter, udstyr og lærerkræfter. Og med hensyn til, hvordan vi kan tilbyde en undervisning, som er meget udviklende for den enkelte elev.
- Jeg tror, at landbrugserhvervet bevæger sig i samme retning som det øvrige samfund - det bliver mere komplekst, med flere produktioner og flere måder at producere på. Frem for alt bliver der mange flere jobtyper. Det vil blandt andet betyde, at man kan arbejde med flere områder - og stadig have landbruget som kerneområde.
- Fremover vil undervisningen blive meget mere individuel, så hver enkelt studerende kan »skræddersy« sin uddannelse, forudser Jørgen P. Jensen.
- For øjeblikket bygger vi her på Dalum syv nye klasselokaler og et kompetencecenter. Det vil være et skridt i retning af, at de studerende kan arbejde med det, der interesserer dem, - og lærerne er »redskaber« i den sammenhæng.
- Det betyder samtidig, at vi stadig stiller stigende kvalitetskrav. De, der skal leve op til erhvervslivet i dag, skal kunne noget. Men, understreger Jørgen P. Jensen, det skal også være sjovt, og der skal også være masser af humør.
- Det har vi også i dag. »Dalum-ånden« indeholder også humor. Det team, vi er på skolen i dag, har en meget humoristisk indgang til tingene. Det gør, at det hele bliver meget lettere.
Jørgen P. Jensen selv kommer også fra landbruget. Han er landmandssøn fra Nordfyn og ejer nu som femte generation slægtsgården, Kastaniely, i Bårdesø. Den daglige bopæl er dog sammen med familien i forstanderboligen på Dalum Landbrugsskole på samme måde, som tidligere forstandere siden 1886 har taget del i skolens liv.
Jørgen P. Jensen startede som nyuddannet agronom i 1979 som lærer i planteavl på Dalum Landbrugsskole. Efter syv år som lærer ønskede han at prøve kræfter med andre arbejdsområder, og han blev ansat i den internationale koncern, R-P Agro Norden, med arbejdssted i København.
1. december 1987 vendte Jørgen P. Jensen tilbage til Dalum, nu som forstander for Landbrugets Efteruddannelse Fyn. Da den hidtidige forstander for Dalum Landbrugsskole, Peder Nygaard, fratrådte i februar 1990, blev Jørgen P. Jensen konstitueret som forstander, hvilket han var, indtil han pr. 1. maj 1990 blev udnævnt til forstander.
Udnævnelsen skete i øvrigt efter en af de mest turbulente og begivenhedsrige uger i Dalum Landbrugsskoles historie. Sideløbende med, at der førtes intense forhandlinger om en fusion med Korinth Landbrugsskole, havde Dalum Landbrugsskoles daværende formand truffet aftale om ansættelse af en ny forstander.
Denne beslutning blev imidlertid underkendt i bestyrelsen og - ikke mindst - af eleverne, som med store bannere på skolens bygninger bakkede op om Jørgen P. Jensen (»Jørgen Jensen eller kaos« stod der på et af bannerne).
Resultatet blev, at den nyansatte forstander blev sagt op efter blot fem dage på posten. Bestyrelsen valgte en ny formand, og Jørgen P. Jensen blev udnævnt til forstander.
Jørgen P. Jensens 50-årsdag markeres med en åben reception på Dalum Landbrugsskole på selve dagen, fredag den 27. oktober kl. 14.30-17.00.
Hvis nogen i den forbindelse påtænker at overbringe en opmærksomhed, lyder fødselarens ønske, at man i stedet for gaver, flasker m.v. vil betænke ham med et beløb, som kan gøre det muligt at »fremme hans internationale udvikling« med henblik på at rejse ud for at møde og opleve mere af den store verden rundt omkring os.