Renault i Road Show

(LANDBRUG SYD) De franske Renault-traktorer er ikke de mest udbredte blandt danske landmænd. Derfor inviterede Dansk-Fransk Maskinimport A/S til Road Show demonstration i Give for at slå et slag for de franske sejtrækkere.

For selv om franske biler har vind i sejlene herhjemme, lever de franske Renault-traktorer en noget mere stille tilværelse.

Det forsøgte den danske importør derfor at råde bod på i sidste uge, hvor et Road Show kørte rundt i landet og demonstrerede nye Renault-traktorer fra 80 til 200 hk.

En af demonstrationerne fandt sted på Givegård på Tykhøjetvej ved Give. Sammen med traktorerne blev der demonstreret jordbehandlingsredskaber fra producenten Pöttinger, som Dansk-Fransk Maskinimport står for reservedelssalget af på det danske marked. Samtidig står man for salget af Renault traktorer på hele det skandinaviske marked.

For ifølge Jens Bjørn Schmidt skulle der nemlig ikke være noget i vejen for, at Renault kunne blive lige så stor på det danske marked som andre traktor-mærker.

- Mange tror måske, at er det fransk, er det besværligt, men sådan er det ikke, forklarer Jens Bjørn Schmidt, der blandt andet fremhæver motoren i Renault, der produceres af John Deere. Samtidig har Renaults agrodivision skiftet ejere og er blevet solgt fra Renault-koncernen, der hellere vil hellige sig produktionen af biler.

Til gengæld er det en anden stor landbrugsmaskinkoncern, der er trådt til i form af Claas, der i dag styrer produktionen af Renault-traktorer.

- Det er gennemprøvet teknik fra en erfaren producent. Renault er faktisk en af de ældste producenter og går helt tilbage til 1917. Samtidig er det også det største mærke i Frankrig, hvor det udgør omkring 20 procent af markedet. Men også på andre store markeder som Tyskland og England klarer de sig godt, siger Jens Bjørn Schmidt, der samtidig påpeger, at Renault-traktorerne også matcher konkurrenterne prismæssigt.

- Det er jo sjovt at tænke på, at Renault faktisk var blandt de første til at lancere en affjedret kabine, der tager slag og stød under kørslen. Siden har mange konkurrenter imidlertid taget ideen til sig, slutter Jens Bjørn Schmidt.

Læs også