Toppen af den franske kransekage er kabinen

Selvom den 115 kW/156 hk Renault Ares 715 traktor netop er opdateret til 816 RZ, men køremæssigt er den stort set den samme. Med andre ord er det stadigvæk køreegenskaberne såsom Proactiv foraksel affjedring og fuld affjedring af førerhuset, der er fremtrædende.

Franskmændene har altid været glade for de gode ting i livet – hvad enten det drejer sig om fine vine, lækker køkkenkunst eller blot at tage den med ro ved spisetid. Man sluger ikke bare et par hurtige klemmer i farten – frokost er en alvorlig sag. Hvorfor skulle det ikke også være sådan?

På samme måde har komfort altid været væsentlig på de fransk-designede traktorer. Hvem var de første til at tilbyde fuld affjedring af førerhuset på en standard traktor?

Svaret er Renault - og det er ingen tilfældighed. Renault har altid lagt vægt på, hvordan traktorføreren har det, og det har skabt forventninger til mærket. På Renault Ares testtraktoren, for eksempel, var det uden tvivl det vedvarende indtryk for alle vore testpersoner, at kombinationen af Renaults affjedrede førerhus og Carraro’s foraksel-affjedring forkæler føreren.

Men hvad med resten af traktoren?

For så vidt angår dens forbrug af brændstof ligger Ares et sted i det øverste af middelniveauet: 241 gram/kWt i specifikt brændstofforbrug ved maksimum PTO-effekt og 248 g/kWh ved den anførte hastighed placerede traktoren på den rigtige side af gennemsnittet, mens ved typiske ydelseshastigheder – ved for eksempel halvt læs – falder dens brændstofforbrug mere end visse andre af samme type.

Vi var også imponeret over motorydelsen. Af den anførte ydelse på 115kW (156hk), blev over 101 kW (137hk) afleveret til PTO, mens trækkrogseffekten kom op på omkring 90 kW. Det skal dog nævnes, at Ares drog fordel af kølige testforhold.

Hastighederne, områderne og powershift-trinene vælges alle med et kort gearhåndtag på højre side som, selvom der er let adgang til det for føreren, skifter lidt mindre end glidende. Til dens fordel har gearhåndtaget en indbygget knap, der efterligner koblingen, så traktorførerens venstre træsko bliver næsten overflødig.

Det er bare en skam, at denne knap ikke er i en mere brugervenlig stilling, og tilkobling efter at have givet slip på knappen ikke foregår hurtigere. Det skal retfærdigvis siges, at sidstnævnte punkt blot kan have været et problem på testtraktoren. Renault siger selv, at koblingen kan justeres, så den passer.

Der findes ikke et 50 km/t valg for de traktorer, der skal sættes til meget trailerarbejde, ligesom der ikke findes auto-powershift funktioner. Indrømmet, at arbejde sig op gennem de fire trin er bestemt enkelt nok (+ knap for at gå op og – knap for at gå ned), men de fleste af Ares’ konkurrenter har nu automatisk op/ned mulighed - for eksempel når der skal vendes ved enden af marken.

Tilbage til det positive ved Ares er det dejlige søjle-monterede vendegear, som er behageligt at betjene, giver bekvemme retningsændringer og har en neutral stilling.

Bortset fra PTO’en byder Ares bagpartiet stort set kun på gode nyheder. Udover kørekomfort, er det faktisk bagenden, der er traktorens største styrke. For eksempel målte DLG testpersonerne næsten 6.900 daN (6,9 ton) vedvarende løftekraft, tilstrækkeligt til at løfte selv de tungeste eller mest uhåndterlige redskaber. Vi må også rose liftsystemets betjening, herunder »hurtig-løft« og »hurtig-sænk« knapperne, der også har en stopposition. Fremragende.

En meget lille klage er, at løftehøjden vises på et ret lille display, der, hvis den ses i et bestemt lys, kan være vanskelig at se. TCE trykknap-justeringssystemet skal man lære at kende, selvom det skal tilføjes, at det er enkelt nok, når først traktorføreren har haft tilstrækkelig tid til at vænne sig til det. En sidste kommentar er, at vi savnede en liftaktivitets-indikator, men samtidig var vi imponerede over støddæmpersystemet, der fungerer afhængigt af traktorens fremkørselshastighed, når »hurtig-løft« er i låst position.

Hydraulikkapaciteten kvalificerer atter en Ares 715 bagende til en stjerne. Maksimal ydelse er 120 l/min, og den hydrauliske effekt måltes til 31,5 kW (107 l/min ved 176 bar) – imponerende resultater. Testpersonerne tildelte også gode point til lynkoblingerne. De robuste spoleventiler kobles under tryk og med minimal bøvl.

Spoleventilerne giver præcis og moduleret betjening, mens justering af flowet udføres fra kabinen – dog på knapper, der sidder for tæt på hinanden, og som var vanskelige at betjene på testtraktoren. Renault tilbyder endnu ikke valgfrit elektrisk betjening. Der er heller ingen trevejsventil monteret som standardudstyr – et »must« for frontlæsserarbejde.

Det samme gælder for auto-differentialspærren, som aktiveres ved kort at trykke på autoknappen. Resultatet er, at spærren frakobler så snart liftsystemet er oppe eller forhjulene drejes mere end 15 grader (og fremkørselshastigheden er under 10 km/t) eller fem grader (når hastigheden er 10-14 km/t). For at tilkoble differentialespærren permanent holdes knappen nede i længere tid end to sekunder – ligesom med firehjulstræk-systemet.

Udover den afprøvede »Hydrostable« affjedring er kabinens lave støjniveau også en stor bidragsyder til Ares-oplevelsen: DLG teststationen noterede støjniveauer på RZ så lavt som 73 dB(A). Og når vi er ved det smarte affjedringssystem, kan RZ-førere, der synes at kabineindstillingerne er for bløde, justere med nogle få bolte for at opnå tre forskellige indstillinger fra hård til blød. Dette ændrer på den totale kabine bevægelse: Nogle traktorførere ønsker mere, andre mindre – det er smag og behag.

Det luftophængte Grammar-sæde er behageligt, selvom en Ares-passager ikke får helt den samme behandling. Hans stol er svær at finde og opbevare, og han kan også have svært ved at holde bagdelen på plads på det ret glatte underlag. Der er ingen antydning af polstring. Den tagmonterede kølerboks har kun plads til én flaske – i liggende stilling.

Ares varme og ventilation er tilfredsstillende, men vi har vores tvivl om det lille og vanskeligt tilgængelige filter kan klare lange, varme og støvede arbejdsdage.

For så vidt angår design er der plads til forbedring. Egenskaber såsom ingen 50 km/t funktion, ingen automatisk transmissionsfunktioner, og for få PTO-hastighedsvalg skal Renault opgradere for at bringe 700-serien up to date. I RZ-kabinen vil en mere komplet management pakke til vendinger i marken såvel som armlæn/joystick kontrol hjælpe til med at give traktoren en moderne fornemmelse. Retfærdigvis skal siges, at de fleste af disse kritikpunker retter sig mod Ares II – flere automatiske transmissionsfunktioner, krybegear såvel som standard, opgraderet betjening af liftsystemet og el-hydrauliske ventiler.

Ikke desto mindre, selv i Ares I versionen, som nu er afløst af en ny, vækker traktoren interesse – seriøs ydelse plus forkælende komfort.

+ Daglig timetæller har praktisk nulstillingsfunktion

+ Radio og højtalere er standardudstyr

+ God indvendig belysning og læselampe

+ Praktisk lås på bagruden

- PTO hastighedsdisplay bør automatisk ændre sig under PTO-betjening.

- Topstangens hvilestilling kræver radikal nytænkning.

- Solskærmen er for lille og er vanskelig at justere

- Indikator bevæger sig ikke glidende nok og har ingen selvslukkende funktion

- Gashåndtaget sidder et praktisk sted men har ingen stop

- Påmonterede kabelførere med løse ringe i kabinen, trænger til forbedring

+ god

0 gennemsnit

- under gennemsnit

-- dårlig

Som det nævnes i artiklen er Ares 715 RZ siden testen blev gennemført opdateret til Ares 816 RZ, hvilket betyder, at traktoren i dag er udstyret med »Quadrishift II« med automatisk geartilpasning og »Quadractiv«, der automatisk skifter gear, så traktoren kører mest økonomisk eller med størst moment.

Ares 816 RZ kan som ekstraudstyr leveres med Electropilot, der er et krydsfunktions-joystick, som er monteret i armlænet, og hvor man kan indstille flowet elektrisk på de to ud af fem hydraulikudtag.

Vinklen på gearstangen er ændret, så gearskiftet er blevet lettere, kontakterne på gearknoppen er gjort større og dermed mere brugervenlige.

Hvad angår 50 km/t gearkasse, har Renault opprioriteret dette ønske, specielt til det tyske marked, men set i lyset af den danske færdselslov, er det ikke særligt aktuelt, da en hastighed på 51 km/t vil medføre betinget frakendelse af førerbeviset plus en bøde.

Den nye Ares-serie, kan leveres med tre forskellige typer el-lift. På den måden kan kunden få netop den type lift, han ønsker.

I slutkommentaren vurderes traktoren til ikke at være blandt dem med det højeste teknologiske niveau. Det følger også et af målene fra Renault fabrikken, idet man ønsker en traktor som alle kan betjene, uden at skulle på kursus i programmering.

Yderligere oplysninger om Renault’s traktorprogram findes på hjemmesiden www.renault-agri.dk.

Læs også