Claas har de seneste ti år præsenteret hele 13 nye traktorserie. Igen i sidste uge præsenterede Claas en ny Axion traktorserie.
Der er gang i Claas' udviklingsafdeling i Le Mans i
Frankrig, hvor den store tyske Claas-koncern producerer traktorer. Her i år,
hvor Claas fylder 100 år, præsenteres endnu en ny traktorserie. Det er trettende
gang indenfor de seneste 10 år.
Den nye Axion 800-serien er den første traktorserie på
markedet med en sekscylindret 6,7 liter Tier 4F motor med SCR-teknologi og som ifølge
producenten er den reneste og mest miljøvenlige traktorserie.
Traktorserien havde egentlig premiere på SIMA-udstilling i
Paris i februar måned, men på det tidspunkt var der ingen reelle specifikationer
på Axion-serien. Det er der nu, idet serien fås i Claas Axion 810 med 215 hk,
Claas Axion 830 med 235 hk, Claas Axion 840 med 250 hk og flagskibet i serien,
Claas 850 med 264 hk.
Teknologi som i 900-serien
De nye Axion 800-traktorer, som kommer på markedet i
foråret 2014, er i lighed med 900-serien designet med en fuldstændig ny
konstruktionsfilosofi inden for traktorer, ifølge Claas-udviklingsafdelingen i
Le Mans.
Ved udviklingen af den nye 800-serie har udviklerne også
kigget 900-serien over skulderen med hensyn til førerkomforten. Den nye kabine
har fire søjler og med firepunktsaffjedring af kabinen, liftaffjedring og
forakselaffjedring. De to traktorserier ligner også hinanden meget i designet.
Kabinen er ikke kun placeret længere fremme, den er også
større og bredere. Den udelte forrude uden tværstivere og den hvælvede bagrude
giver føreren frit udsyn til de tilkoblede redskaber foran og bagved.
Miljøvenlige
motorer
De nye sekscylindrede motorer fra FPT med 6,7 liter
slagvolumen har op til 8 procent større drejningsmoment end forgængeren og et
konstant effektområde på op til 500 omdrejninger/min. Det vil sige større
drejningsmoment og mere effekt ved reduceret omdrejningstal og dermed reduceret
brændstofforbrug.
Nyt på Axion 800-serien er også, at hele motoreffekten til
enhver tid kan stilles til rådighed i ubegrænset mængde ved enhver brug. Den
nye Vistronic-ventilator er elektronisk styret og afgiver altid kun præcis den
mængde køleeffekt, der er brug for fra hvert kølerelement. Det sparer
yderligere brændstof.
Af Per Jørgensen - i Le Mans, Frankrig