Salget af tre globale varemærker – blandt andet Lurpak – er ikke vokset så meget inden for EU’s grænser, som Arla havde ønsket
Målt på omsætning er Storbritannien fortsat Arlas klart
største marked efterfulgt af Sverige og Tyskland. Danmark er det land, der leverer
mest mælk til Arla – og er Arlas fjerdestørste marked.
Det oplyser Arla, som onsdag morgen har præsenteret sit
regnskab for 2013 – og en omsætning på 73,6 milliarder kroner. Men priserne i
ifølge Arla under pres i EU-landene:
- Europæiske forbrugere er fortsat blandt de mest
prisbevidste i verden – og det betyder, at der fortsat er hård konkurrence
mellem discount og kvalitetsvaremærker. Fraregnet fusioner har Arla leveret en
organisk vækst på 3,5 procent på vores kernemarkeder i Europa, hvilket er
fornuftigt i lyset af presset fra discount, lyder det fra koncernfinansdirektør
i Arla Frederik Lotz.
- Vores tre globale varemærker – Arla, Castello og Lurpak
– har mærket presset fra discount og private label i 2013. Alle tre mærker har
klaret sig godt på vækstmarkederne uden for EU, men salgsmængderne i
prispressede Europa er ikke vokset som ønsket. I 2014 vil vi fortsat fokusere
på at skabe global vækst på de tre globale brands.
Her ligger væksten
Arla lægger da heller ikke skjul på, at vækstmarkeder uden
for EU har høj prioritet. I Arlas koncernstrategi er der udvalgt tre
geografiske vækstmarkeder uden for EU, hvor Arla har et øget fokus på
investeringer og højere vækstambitioner end på andre eksportmarkeder: Rusland,
Kina og regionen Mellemøsten & Afrika.
I 2013 voksede Arlas omsætning med 35 procent i Rusland,
60 procent i Kina, og 10 procent i Mellemøsten & Afrika.
- Arlas vækstmaskine ligger uden for EU, hvor vi frem mod
2017 forventer at øge vores salg markant. Det er drevet af Arlas stærke
varemærker, der efterspørges mere og mere af forbrugere i den voksende
middelklasse, der ønsker højere kvalitet og sikkerhed i deres fødevarer og er
parate til at betale ekstra for det, konstaterer Frederik Lotz.
Forventninger til 2014
I 2014 forventer Arla at nå en omsætning på 79 milliarder kroner og et
nettoresultat på de målsatte tre procent af omsætningen, svarende til cirka 2,4
milliarder kroner. Ud fra den nuværende forventning til markederne er det Arlas
ambition at levere en Arlaindtjening i niveauet 3,25 – 3,35 kroner pr. kg.