Detailkæden Lidl lancerer nu et nyt private label-mærke under navnet »Madværket«, der samler danske fødevarer under ét brand. Initiativet skal gøre det nemmere for forbrugerne at vælge dansk og kan samtidig få betydning for landmænd og producenter.

I første omgang vil mærket dække 70-100 produkter inden for mejeri, brød, æg, pålæg og morgenmad – alle leveret af danske producenter.

- Med Madværket samler vi mange af vores danske hverdagsprodukter fra vores danske leverandører under et fælles brand, så det bliver nemt for forbrugerne at træffe et bevidst valg om at handle dansk og støtte danske landmænd, producenter og avlere, siger viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark, Khalil Jehya Taleb i en pressemeddelelse.

Produkterne er allerede en del af Lidls sortiment, men den nye mærkning kan øge synligheden og potentielt styrke efterspørgslen på danskproducerede råvarer.

På sigt vil Lidl udvide Madværket til også at omfatte frugt og grønt, og målet er, at 10 procent af kædens samlede sortiment skal bære det nye mærke.