Dagrofa Foodservice øger overskuddet med knap 30 mio.
Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til professionelle køkkener, kan for tredje år i træk levere et tocifret millionoverskud.

Dagrofa Foodservice leverer overskud for tredje år i træk. Foto: Dagrofa Foodservice
I det seneste regnskabsår har årsresultatet hos Dagrofa Foodservice taget et stort spring og lander på 68,9 millioner kroner kontra 40,7 millioner kroner i 2023. Det er en forbedring på 28,2 millioner kroner.
Det er en fortsættelse af udviklingen siden virksomheden i 2022-regnskabet for første gang i en årrække kunne præsentere et positivt årsresultat, der dengang landede på 38,9 millioner kroner.
Og spørger man Michael Christensen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice, giver det anledning til begejstring.
- Jeg er selvfølgelig glad for, at vi fortsætter den positive udvikling med at have sorte tal på bundlinjen og et forbedret driftsresultat. Først og fremmest er jeg dog meget tilfreds med, at vi i 2024 nåede en række vigtige milepæle i strategiske projekter, som får stor kommerciel betydning for os fremover, siger han i en pressemeddelelse.
- F.eks. lancerede vi en ny og brugervenlig e-commerce løsning, hvor det er blevet nemmere og mere inspirerende for restauranter at handle online ind hos os. Vi investerede også i at modernisere vores Cash & Carry-butikker, og der fik vi gennemført en række ombygninger i 2024, hvilket efterfølgende har givet fine salgsresultater, tilføjer han.
Bedre service
Udover et spring i årsresultatet har Dagrofa Foodservice også formået at øge sit driftsresultat EBITDA med en million fra 92,3 millioner til 93,3 millioner kroner.
Michael Christensen fremhæver, at man ikke kun glæder sig over den økonomiske fremgang:
- Vi har også oplevet fremgang, når det handler om at tilbyde et mere attraktivt logistisk setup, så vores kunder ude i de professionelle køkkener får en bedre service i hverdagen. Samtidig har vi videreudviklet vores position som en aktør, der er med til at udvikle madscenen i Danmark, og vi havde bl.a. deltagerrekord til vores store inspirationsmesse for professionelle køkkener i efteråret, forklarer direktøren.
- Derudover vil jeg gerne fremhæve, at vores specialistselskaber Grøn Fokus, HKI Ost, Grambogård og Prima Frugt igen i 2024 bidrager til et tilfredsstillende årsresultat, tilføjer han.
Faldende omsætning
På mange parametre var 2024 et godt år for Dagrofa Foodservice, men ikke alt forløb, som ledelsen gerne ville have det. Omsætningen nåede f.eks. ikke det ønskede niveau, hvilket bl.a. skyldes et fortsat faldende tobakssalg i Cash & Carry-butikkerne og afgangen af en national kunde. Det til trods er Michael Christensen fortrøstningsfuld.
- Jeg havde da gerne set en højere omsætning, men det, jeg hæfter mig særligt ved, er, at vi sidste år lykkedes med at vinde nogle store kontrakter med hhv. BuzzCPH – som står bag Jagger, Otto og Ritta – og kæden Kylling & Co. De aftaler kommer vi for alvor til at se effekten af i 2025 og fremover, og jeg oplever generelt, at markedet ser os som en attraktiv partner, siger direktøren.
Dagrofa Foodservice har for nylig offentliggjort, at den danskejede hotelkæde Comwell Hotels har underskrevet en længerevarende samarbejdsaftale med Dagrofa Foodservice.

Michael Christensen er adm. direktør i Dagrofa Foodservice. Arkivfoto: Dagrofa Foodservice
Kundeoplevelse og vækst på menuen
Med et positivt 2024-regnskab i ryggen har Dagrofa Foodservice taget hul på 2025. Det gjorde man allerede i december 2024 med præsentationen af den nye vækststrategi »Gro’27 – vækst på vores måde«.
Et af de konkrete mål i strategien er, at Dagrofa Foodservice frem til 2027 skal vækste med 2.000 nye lokale kunder. Det skal ske gennem en opjustering og efteruddannelse af salgsstyrken, så man bliver endnu mere synlig lokalt. Derudover skal der drages fordel af koncernens forbedrede webshop.
- Vi går optimistisk ind i 2025 med nogle spændende initiativer, som skal understøtte de klare vækstambitioner, der er en del af vores nye strategi. Vores nye webshop målrettet vores kunder i den udkørende del af forretningen har vi store forventninger til, men vi forbereder også et særdeles interessant digitalt samarbejde i forhold til vores Cash & Carry-butikker, som vi kan fortælle mere om senere på året, siger han og afslører alligevel en lille bid.
- Jeg kan dog allerede nu løfte sløret for, at vi om nogle få uger er færdige med to nye moderniseringer af Cash & Carry-butikkerne i Aalborg og Odense. Derudover oplever vi her i starten af 2025 en fin tilstrømning af både lokale kunder og ikke mindst tilgang af et par af de helt store aktører i spise- og underholdningsbranchen. Så vi står et rigtig godt sted i Dagrofa Foodservice, og vi er parate til at indfri de vækstmål, som vi har sat for os selv i Gro’27-strategien, lyder det.
Dagrofa Foodservice er en del af Dagrofa-koncernen, der for nyligt præsenterede årsregnskabet for 2024 med den bedste driftsindtjening i nyere tid på 495 millioner kroner.