De stigende priser på oksekød sender nu forbruget i frit fald. I både Coop og Salling Group melder man om et markant fald i salget på 10-20 procent målt i mængder.

Det beretter Jyllands-Posten.

- Priserne har tydeligvis ramt en smertetærskel, hvor forbrugerne begynder at trække sig og køber mindre oksekød. Det er simpelthen blevet for dyrt, siger Jacob Lassen, senior kommunikationsrådgiver i Coop Danmark til mediet.

I stedet vælger mange kylling eller produkter, hvor oksekød er blandet med gris eller kylling.

Også i Salling Groups butikker er tendensen tydelig, hvor især salget af kylling er steget, mens oksekødet falder.

Prisudviklingen skyldes imidlertid mangel på oksekød i Europa, og mange landmænd holder igen med at udvide produktionen på grund af politiske signaler om reduktion i animalsk produktion.

På trods af det faldende forbrug i Danmark er efterspørgslen i Europa så høj, at Danish Crown igen har hævet noteringen.

Business