Frilands pålægssatsning får solidt fodfæste i køledisken
Otte måneder efter lanceringen er Frilands første egenproducerede pålægsserie en kommerciel succes med stærkt samarbejde med Coop som løftestang.

Friland Økologi får succes med ny pålægsserie og styrker samarbejdet med Coop, der giver øget synlighed i butikkerne. Foto: Colourbox
Da Friland Økologi i februar sendte sin første egenproducerede pålægsserie på markedet, var det et skridt ind i nyt forædlingsland. Otte måneder senere står det klart, at satsningen har bidt sig fast i køledisken. Serien, der tæller klassikere som hamburgerryg, rullepølse, spegepølser og leverpostej, er nu at finde i stort set alle landets supermarkedskæder.
- Vi leverer en god kvalitet, og kunderne har været rigtig glade for vores produkter, hvilket er positivt. De opstartsvanskeligheder med bl.a. logistik og produktion, der naturligt er, når man kaster sig ud i helt nyt territorie, er blevet løst med en bred indsats og hjælp fra Danish Crown, så vi står med en positiv forretning, der faktisk ligger over vores forventede mængder, siger Lars Jensen, salgsdirektør i Friland, i en pressemeddelelse.
Særligt samarbejdet med Coop har været afgørende. Partnerkæden har udvidet samhandlen med Friland på både ferske og forædlede varer.
- Vi har opnået en større markedsandel på økologien i Coops butikker, og det er et udtryk for, hvor godt vi kan lykkes, når vi arbejder på tværs af organisationen, siger Simon Husted, ansvarlig for Coop-kæden i Danish Crown.
I den kommende periode får Friland Økologi yderligere synlighed, når pålægsserien reklameres på siden af Coops Änglamark-mælk i 900 butikker. Forbrugerne kan via en QR-kode på kartonen deltage i konkurrencer og få inspiration til brug af produkterne.