Arlas salg af proteinholdige produkter er mere end fordoblet på tre år, drevet af danskernes voksende interesse for sundhed og træning. Særligt drikkemåltider, skyr og proteinrige desserter har taget fart, oplyser mejerikoncernen til mediet Food Supply.

For at følge med efterspørgslen har Arla investeret omkring 250 millioner kroner i en ny produktionslinje til skyr og kvark på mejeriet i Linköping i Sverige.

Brandet Arla Protein, der omfatter drikkemåltider, smagsvarianter af skyr og proteinrige desserter, er gået markant frem med et salg svarende til indeks 224. Også græsk yoghurt og skyr viser betydelig vækst med indeks 219 og 120.

Udviklingen har samtidig ført til nye samarbejder med fitnesscentre og sportsorganisationer, der skal styrke produkternes synlighed.

- Der er helt sikkert en fitnessbølge, som vi har kunnet mærke på produkterne. Der er langt flere danskere, der efterspørger proteinholdige produkter, fordi de kan være et supplement til deres træning og kost, siger Mathilde Bressum, kommunikationsmedarbejder ved Arla Foods, til Food Supply.

I 2024-regnskabet fra Arla opnåede mejeriets Protein-serie også den største respektive vækst med 32 procent.

Business