De stigende priser på oksekød har ikke fået danskerne til at vende slagteren ryggen. Tværtimod, fortæller Leif Wilson Laustsen, direktør i FødevareDanmark, der repræsenterer størstedelen af landets lokale slagtere.

- Det er ret bemærkelsesværdigt. På trods af prisstigningerne er meldingen stort set den samme blandt vores medlemmer. Enten ligger man salgsmæssigt på niveau med sidste år eller også er man gået lidt frem, siger han.

Prisen på oksekød er steget med 21 procent alene i år – og mere end dobbelt så meget som gennemsnittet for andre dagligvarer de seneste fem år. Alligevel vælger flere forbrugere at gå til slagteren frem for supermarkedet.

- Flere vægrer sig ved at betale så meget for en almindelig pakke hakket oksekød i supermarkedets køledisk. Derfor bliver de nysgerrige på, hvad de kan få hos slagteren, hvor kvaliteten er en helt anden, tilføjer Leif Wilson Laustsen.

Han peger på, at udviklingen handler om mere end pris. Blandt andet er det gennemsigtigheden og at man kan se håndværket, mærke fagligheden og få personlig rådgivning.

Derfor lyder opfordringen, at man skal have fortsat fokus på at styrke rammerne for de virksomheder, FødevareDanmark omtaler som drivkraften i den danske madkultur.

Business