Dagrofa Foodservice, en af landets største fødevaregrossister, kan for første gang i en årrække præsentere et positivt årsresultat på 38,9 millioner kroner, hvilket er en klar forbedring sammenlignet med 2021.
Dagrofa Foodservice leverede et årsresultat på 38,9 millioner kroner i 2022. Det er en forbedring på 100 millioner kroner i forhold til året før. Omsætningen er vokset med 669 millioner kroner i forhold til 2021.
- 2022 er en foreløbig kulmination på en målrettet indsats for at gøre Dagrofa Foodservice til en rentabel forretning, som en del af Dagrofas samlede strategi #FremgangSammen, skriver Dagrofa Foodservice i en pressemeddelelse mandag.
Og spørger man Niels Miles Frandsen, som er adm. direktør i Dagrofa Foodservice, er han optimistisk over fremgangen:
- Jeg glæder mig over, at vi er lykkedes med at skabe væsentlig fremgang og et positivt årsresultat for første gang i en årrække. Det har været nogle meget udfordrende år, hvor særligt coronanedlukningerne har været hård for alle landets restauranter, hoteller og kantiner, siger han.
- Det seneste år har også været præget af uforudsete hændelser, som for eksempel de meget voldsomme prisstigninger på energi, som vi så i løbet af sensommeren og efteråret, tilføjer han.
Stort gods indgår samarbejde om bælgfrugter i kantiner
Har optimeret driften
Ifølge direktøren skyldes fremgangen blandt andet, at man har kigget nærmere på logistikkæden i virksomheden.
- I 2022 har vi dog generelt oplevet, at foodservicemarkedet er begyndt at ligne sig selv igen, og det har naturligvis haft stor betydning for os. Samtidig har vi også brugt året på at foretage en række interne driftsoptimeringer af blandt andet vores logistikkæder, hvilket også bidrager til det positive årsresultat, fortæller Niels Miles Frandsen og tilføjer:
- En tredje faktor er, at vi er blevet bedre til at fastholde og vinde nye kunder. Det skyldes ikke mindst, at vi er blevet en mere attraktiv partner gennem et endnu tættere samarbejde med vores specialister som for eksempel HKI Ost, Grambogård og Grøn Fokus.
Vi er blevet bedre til at fastholde og vinde nye kunder
Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice
- Strategien er på plads
I 2022 tog Dagrofa – og dermed også Dagrofa Foodservice – hul på den nye strategi »FremgangSammen«, som skal sikre fremadrettet vækst og økonomiske overskud frem mod 2025.
Ifølge Niels Miles Frandsen er det seneste årsregnskab bevis på, at strategien virker efter hensigten:
- Pilen peger opad for Dagrofa Foodservice, og vi har søsat en lang række strategiske initiativer, der skal medvirke til, at vi fortsætter fremgangen. I 2023 og i årene frem investerer vi blandt andet i en helt ny digital kundeoplevelse, et styrket sortiment i samarbejde med vores leverandører og en videreudvikling af vores »Cash&Carry«-butikker.
Han understreger, at der stadig lurer udfordringer forude, men at han er positivt stemt over udsigterne:
- Når jeg ser på markedsudviklingen og de mange initiativer, som vi har sat i værk, så har jeg grund til at tro på, at vi i 2023 fortsætter den positive udvikling. Men hvis der er noget, som jeg har lært siden, at jeg startede i Dagrofa Foodservice i marts 2021, så er det, at vi opererer i et uforudsigeligt marked, hvor sigtbarheden ikke er den bedste. Jeg er dog sikker på, at vi som virksomhed er blevet langt bedre rustet til at håndtere, hvad der måtte komme af udfordringer.
Om Dagrofa Foodservice
- Dagrofa Foodservice er en totalleverandør til foodservicesektoren i Danmark og en del af Dagrofa-koncernen.
- Virksomheden leverer til kantiner og hoteller og mange forskellige kundesegmenter – fra den lokale café til Michelin-restauranter.
- Selskabet har 30 »Cash&Carry«-butikker over hele landet og specialisterne Grambogård, HKI Ost og Grøn Fokus.