Den store danske producent af kyllingeprodukter, Danpo, udfasede de såkaldte turbokyllinger i en satsning mod produkter med større dyrevelfærd. Men lav efterspørgsel grundet krig og inflation har kostet virksomheden et trecifret millionbeløb.
Vi vægter dyrevelfærd højere end prisen – eller gør vi faktisk det?
Det var imidlertid udgangspunktet for den store satsning, man tog hos kyllingeproducenten Danpo, der sidste år besluttede at udfase den udskældte hurtigt voksende kylling, der også går under termen turbokylling. En beslutning, der imidlertid nu er vendt 180 grader.
Det beretter DR.
Kyllingeslagteri forbedrer sit millionunderskud væsentligt
Ifølge den adm. direktør i Danpo, Kasper Lenbroch, var forbrugerne ikke villige til at betale prisen for de langsomt voksende velfærdskyllinger, og nu står den Give-baserede producent med millionregningen.
- Det har kostet os et voldsomt, voldsomt stort millionbeløb. Jeg kan faktisk godt sige, at det er et trecifret millionbeløb, forklarer direktøren til DR.
Danpo har dermed udskudt at stoppe med produktionen af turbokyllingen fra racen Ross 308.
Krig og inflation vægter
Danpo-direktøren vurderer, at særligt krigen i Ukraine har gjort sit indhug hos forbrugerne. Han mener, at de ikke er villige til at betale mere for dyrevelfærd, fordi de generelle levevilkår er steget som konsekvens og krigen og den medfølgende inflation på fødevarer, der har skabt, hvad han kalder forbrugerutryghed.
- Vi må bare sige, at vi var ti skridt foran forbrugerne og der, hvor de var, på grund af ydre omstændigheder, siger han til DR.
Salling Group, der ejer detailkæderne Netto, Bilka og Føtex, meldte tidligere på året ud, at man har planlagt at udfase turbokyllinger fra sortimentet i spot- og kampagnevarer i år 2025.
Salling sætter turbo på kyllingevelfærd