Hos Sukup Europe, der leverer totalløsninger til korntørring og opbevaring, er det højsæson frem mod høst. Lige nu gøres der en kæmpe indsats for at holde hjulene i gang trods udfordringerne med corona-virus.
Intet er helt, som det plejer at være i denne tid. Men hos tørringsspecialisten Sukup Europe A/S, gør man alt, hvad man kan, for at holde hjulene i gang og få en hverdag, der under omstændighederne minder om noget fra før corona-krisen.
Virksomheden, der har hjemme i Hedensted i Østjylland, leverer totalløsninger til korntørring og kornopbevaring. Frem mod høst har firmaet sin højsæson, og derfor er alle sejl sat for at de kommende måneder kan forløbe på bedste vis for både kunder og virksomheden selv.
- Vi skal sælge, servicere, varemodtage, udlevere, montere og selvfølgelig fakturere rigtig meget lige nu og frem til høst. Derfor er der ikke plads til, at vi går i stå, for det vil gå ud over vores kunder og landbruget. Vi har en forpligtigelse overfor landbruget til at holde vores virksomhed i gang, fastslår Jens Erik Iversen.
Han er adm. direktør i virksomheden, som gennem 60 år blev drevet under navnet DanCorn, men som i dag har amerikanske ejere og kaldes Sukup Europe.
Tilpasningsevne
Torsdag i sidste uge havde alle administrative medarbejdere hos Sukup flyttet deres arbejdsplads hjem. Kort efter var de oppe at køre igen, fordi IT-systemerne og datadisciplinen forinden har været god.
- Det er vi meget stolte over gik så let. Det samme gælder den efterfølgende evne til at tilpasse os og få indarbejdet Skype-møder i dagligdagen, lyder det fra Hedensted-virksomheden.
- Kort sagt kan vi det samme som før på kontoret, men selvfølgelig med små udfordringer. Det at flytte sit kontor hjem i det private kontor, stuen, eller soveværelset, er ikke lige let, når resten af familien samtidig er til stede i nogle tilfælde, men igen - vores medarbejdere udviser ekstrem høj fleksibilitet til at løse det hele i vores højsæson, som er nu, fastslår Jens Erik Iversen og tilføjer:
- Som vores statsminister og alle partier så fint udtrykker det; »Vi skal gøre noget, og hellere for meget end for lidt«. Så det gør vi.
Ny procedure i hele firmaet
Det er naturligvis ikke kun de administrative medarbejdere hos Sukup, der arbejder under nye betingelser. Det gælder hele firmaet.
For eksempel har Sukup ændret proceduren ved service hos landmanden, så man fremover mødes uden for i det fri. Og medarbejderne siger pænt nej tak til den ellers obligatoriske en kop kaffe.
- Vores lager- og servicechef, Benny Madsen, fik også ret hurtigt koordineret en respektafstand på lagret og mellem chauffører og egne servicefolk. På lageret har vi en kollega, der ønskede en forhøjet sikkerhed af personlige årsager, og det blev uden problemer tilkendt, forklarer Jens Erik Iversen.
Omrøresystemer laves i lukket afsnit
Der er således blevet lavet et område, som kun vedkommende arbejder i, og ingen andre har adgang til området.
- En helt fantastisk løsning, som ikke krævede megen koordinering, men som sikrer en fortsat produktion af vores omrøresystemer til tørresiloerne, og kollegaen kan forsætte sit vigtige arbejde, med en forhøjet sikkerhed, pointerer Jens Erik Iversen.
- Vi har en forpligtigelse overfor landbruget til at holde vores virksomhed i gang
Jens Erik Iversen, adm. direktør i Sukup Europe
Sukups corona-vejledning
• Underret gerne om vores vejledning inden kontakt/møde
• Vi holder afstand på minimum to meter og mødes helst i åbne rum
• Vi udleverer eller modtager kun absolut nødvendige dokumenter, men sender/modtager hellere elektronisk
• Alle papirer modtages med handsker og lægges i to-døgns karantæne i opvarmet rum
• Vi bruger arbejdshandsker til at håndtere alt gods
• Vi vasker hænder jævnligt og altid efter risikokontakt (eller sprit såfremt tilgængelig).
• Ingen servering
• Ingen håndtryk mv.
Kilde: Sukup Europe A/S