Stigning i øko-mælkesalg

Salget af økologisk mælk steg med 13 procent og udgjorde 1,4 milliarder kroner i 2018. Det viser nye tal for detailomsætningen af økologiske fødevarer fra Danmarks Statistik.

I 2018 blev der i Danmark solgt økologisk mælk for 1,4 milliarder kroner. Det er 161 millioner kroner mere end året før, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Væksten på 13 procent kommer efter en årrække, hvor den økologiske andel af danskernes mælkeforbrug har ligget stabilt.
- Økoandelen på mælk har gennem et årti ligget omkring de 28 – 30 procent og har ikke rigtig kunne bryde overbevisende igennem den magiske grænse på 30 procent. De nye tal viser, at det endelig skete i 2018, hvor øko-andelen af mælken kom op på 32,5 procent, siger Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening.
Væksten fordeler sig med 11 procent på sødmælk, 15 procent på letmælk, 11 procent på minimælk, 8 procent på skummetmælk, 23 procent på plantebaseret mælk og 41 procent på anden mælk.
Indenfor hovedkategorien mejeri var der en samlet vækst på 13 procent for mælk, fem procent for syrnede produkter, 17 procent for ost og 15 procent for smør. Alt i alt blev der i 2018 solgt økologiske mejeriprodukter for 2,65 milliarder kroner. I kategorien yoghurt naturel finder man øko-mejeriprodukternes højdespringer. Her er økoandelen 40,2 procent.
 

Læs også