Trods beskedne 50 køer og 61 hektar: Canadisk mælkeproducent har stor succes med udbringning af landbrugsvarer
I 2019 åbnede Van Valley Farms et gårdmejeri, hvor tanken var både at bringe mælken direkte ud til kunderne og sælge den på de gængse »farmers markets« i de nærliggende byer. Men Covid-epidemien satte en brat stopper for markederne, hvorefter den eneste mulighed var direkte udbringning til kundernes hoveddøre – og hurtigt kom der henvendelser fra kollegaer med grønsager, honning og meget andet, som også ville have deres varer bragt direkte ud til kunderne. Det førte til en uventet, eksplosiv vækst.

Stalden fra 2012 er meget åben, men perioderne med frost er også få og korte på Vancouver Island i det vestlige Canada. Fotos: Niels Damsgaard Hansen
Vi kender det godt herhjemme – kasser med fødevarer leveret en gang ugentligt direkte til hoveddøren i stedet for selv at skulle købe ind.
I gamle dage var det også helt almindeligt at levere mejeriprodukter bortset fra oste direkte ved hoveddøren i de meget tidlige morgentimer. Det har nærværende skribent selv været med til i 1960’erne.
Den forretningsmodel blev fra midt i 1970’erne imidlertid for dyr i arbejdsløn og døde derfor.
Vil du læse mere?
Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.
Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.
Men vi vil rigtig gerne tilbyde dig et digitalt abonnement i 10 uger for kun 10 kroner om ugen.

Læs hele artiklen
Få straks adgang til at læse hele artiklen uden abonnement. Det koster kun 15 kr.
Allerede abonnent? Log ind her