KONCEPT Defekter på maskinparken kommer sjældent belejligt, men især under høstsæsonen er det så afgørende, at man ikke er tvunget til at holde stille i alt for lang tid. Det er grunden til, at S. D. Kjærsgaard nu har opsat en reservedelscontainer på virksomhedens matrikel i Karlslunde, der kan supplere op med reservedele til Case IH-maskiner, når uheldet er ude. 

- Det er et spørgsmål om at holde folk kørende. Det er meget vigtigt for os, at folk er glade for deres Case IH. Så har de et nedbrud, er det vigtigt, at få dem i gang så hurtigt som muligt, så de ikke skal holde stille ret længe, fortæller S. D. Kjærsgaards helt egen »Mr. Case IH«, Peter Møller. 

Han forklarer, at containeren med de ekstra reservedele primært er tænkt som et supplement til de normale reservedele, som han og kollegerne har liggende i deres biler. 

- Normalvis har vi det meste i bilerne, eller får det sendt over natten, så det er kun en nødløsning. Ellers kan vi nok klare servicen selv, nok i ni ud af ti tilfælde, siger Peter Møller.

Importeret fra Jylland 

Selv om det er første høstsæson, at Case IH-forhandleren har reservedelscontainer på Sjælland, er tiltaget dog ikke at ny oprindelse, afslører Peter Møller.

- Her på Sjælland er det første år, at S. D. Kjærsgaard har Case IH, men i Jylland har man udover hovedafdelingen også brugt det i de andre afdelinger, Vraa i Nordjylland og Hornslet ved Aarhus, siger han og fortsætter: 

- Hovedafdelingen har vi selvfølgelig hovedlageret i, og det er derfra, det meste bliver sendt ud. I de forskellige afdelinger står der så en nødhjælpscontainer, som man kan kalde det. 

Alle kræfter er mobiliseret

Mødet for dette interview finder sted på S. D. Kjærsgaard-afdelingen i Karlslunde. Men for Peter Møller er det efter alt at dømme ikke et sted, han kommer til at bruge meget tid i de kommende uger. 

For som hos danske landmænd er høsten også en højsæson på året, og alle kræfter at mobiliseret for at kunne yde den mest optimale service ude ved markerne.

- Det er nu, vi har rigtig mange timer på serivicedelen, for når maskinerne kører, er det jo, at de kan gå i stykker. Så for os er det også en vigtig tid, påpeger han og fortsætter: 

- Det er også vigtigt, at vores montører har de reservedele, de skal bruge. Hvis en reservedel pludselig er brugt op før næste dag, har vi mulighed for at hente det her. Alternativt er vi to, der står stand-by til at kunne hente og bringe reservedele, hvis der virkelig er problemer.

- Det er nu, vi har rigtig mange timer på serivicedelen, for når maskinerne kører, er det jo, at de kan gå i stykker.

Peter Møller

Kører ud fra hjemadressen

Selv om Case IH-forhandleren har en fin afdeling med udstilling og værksted, er det ikke just overrendt af mennesker på denne tid af året. 

- I dag er jeg her kun, fordi jeg skulle møde dig. Ellers kører jeg ud hjemmefra, og det samme gør reservedelsmanden og montøren. Det er ikke nødvendigvis sådan, at der altid er nogen her. Vi kører ud fra vores hjemmeadresse, og det betyder så også, at de steder hvor montørerne bor, også er der, de får reservedele leveret.

Men det er jo et stort område I dækker. Kan I nå at følge med?

- Det håber vi, men det kan vi jo ikke helt vide endnu. Men i høsten er der ikke så mange, der har tid til at købe en maskine af mig. Så under høsten er jeg jokeren på service. Hvis en montør mangler en del, kan det være, at jeg kommer og leverer det. Så får vi det til at gå op, forklarer Peter Møller, der i foråret blev tilknyttet teamet hos S. D. Kjærsgaard.

Planter