Nyt blandeanlæg til CR-Foderservice

En Volvo FH500 som trækker og et blandeanlæg med en kapacitet på 18 ton udgør det nye vogntog, som CR-Foderservice sidste onsdag fik overleveret hos Autohuset Vestergaard, Lastvogne i Svendborg.

Hos CR Foderservice er der fast to chauffører om hver bil. Det er Karsten Madsen (th) og Jesper Poulsen, der får fornøjelsen af den nye bil. Den kommer hovedsageligt til at køre på Sjælland. Karsten Madsen tjekker detaljerne, åbner til teknikken og starter anlægget. Niels Frost Rasmussen havde blomster og gavebevis med til Jesper Poulsen i anledningen af chaufførens 10 års jubilæum i virksomheden. CR Foderservice har netop investeret i den fjerde bil med et 18-ton blandeanlæg.

Flaget og den røde løber måtte frem, og solen skinnede om kap med lakeringen på det spritnye vogntog, som Autohuset Vestergaard, Lastvogne i Svendborg forleden kunne overdrage til CR Foderservice fra Gamby på Vestfyn, der denne dag var repræsenteret ved direktør Niels Frost Rasmussen og de to chauffører, Karsten Madsen og Jesper Poulsen, der skal have fornøjelsen af den nye »arbejdsplads«.

Det er Autohuset Vestergaard, Lastvogne i Svendborg, der har stået for levering og klargøring af selve trækkeren – en Volvo FH500 med blandt andet Volvo dynamisk styring, der giver komfort for chaufførerne, ACC med adaptiv fartpilot, nødbremse for øget sikkerhed, samt luftaffjedring på forakslerne, der ligeledes er med til at øge kørekomforten.

Råder over 10 mobile anlæg

Selve det mobile blandeanlæg er fra Tropper i Østrig.

- Det er den fjerde bil, vi får med et 18-ton blandeanlæg, fortæller Niels Frost Rasmussen, der samtidig understreger, at CR Foderservice dog fortsat skal blive ved med at have et mix af store og små biler.

- Det er ikke alle steder, at vi kan komme ind med de store biler.

Med den seneste investering råder virksomheden over 10 biler, men det er det 13. mobile blandeanlæg, der er indkøbt, siden CR-Foderservice i 2011 havde premiere på foderkonceptet, som er alternativet til fabriksfremstillet og hjemmeblandet foder.

- Vi har fortsat en god tilgang af kunder i Jylland, men også på Sjælland, hvor denne bil kommer til at køre, fortæller Niels Frost Rasmussen, og han fortsætter:

- Selvfølgelig kan vi også mærke, at nogle kunder lukker ned, eller bedrifter købes op af andre. Der er et skidt bytteforhold derude lige nu. Vi kommer jo typisk hos landmanden med eget korn, så for den kunde, vi servicerer, er der nogle, cyklusser der svinger op og ned.

Nye opgaver – nye kunder

Ifølge Niels Frost Rasmussen er der imidlertid også nogle tiltag, der åbner for nye kunder. Det gælder blandt andet lanceringen af GuldMix.

Et koncept, som CR Foderservice kom på markedet med i 2021 i samarbejde med DK-Svinerådgivning, hvor so-besætninger tilbydes hjemmeblandet fravænningsfoder via mobilt blanderi, hvor kunderne blot skal være i stand til at oplagre en mindre mængde hvede samt have mulighed for at have »big bags« stående med et færdigt fravænningskoncentrat.

- Desuden har vi flere steder fået enkeltopgaver med blandt andet formaling af hestebønner. Flere landmænd tager hestebønner ind som egenproduceret proteinkilde, men formalingen kan være noget bøvl, hvis man ikke har grejet til det. Ofte er det en valse at mælkeproducenterne selv har på bedrifterne. Den kan ikke bruges, når det handler om at få knust hestebønner, forklarer Niels Frost Rasmussen, der endvidere fortæller, at CR Foderservice har en bil, der rent kommer til kvægbrug, mens de øvrige ni biler hovedsageligt blander svinefoder.

Korte kommunikationsveje

CR Foderservice kommer på bedrifter over hele landet, men det er så vidt muligt, de samme biler der kommer hos den enkelte kunde.

- Vi er begyndt at målrette logistikken, så bilerne har en fast kundekreds. Det er nemmere, når kunden kender chaufføren, ligesom vi undgår for meget trevejskommunikation, når kunderne ofte ringer direkte til den faste chauffør. Det er med til at minimere fejlene, selvom det ikke er noget, vi har meget af – I hvert fald ikke, at vi får meldinger om, smiler direktøren.

Erfarne medarbejdere

- Vi er to om hver bil, og så kører vi seks dage om ugen – fra mandag til lørdag, forklarer Karsten Madsen, der denne uge har fri og først skal køre i den nye bil fra på mandag.

- Dengang jeg startede, da gik det stærkt. Da kom der næsten en ny bil hvert halve år, fortæller chaufføren videre, der har været ansat hos CR Foderservice i otte år nu.

Hans makker, Jesper Poulsen, der tager den første tur i den nye bil, har været ansat som chauffør i virksomheden i 10 år. Faktisk præcis samme dag, som den nye Volvo bliver overdraget.

Niels Frost Rasmussen havde derfor også blomster og gavebevis med til Jesper Poulsen i anledningen af chaufførens jubilæum.

Læs også